Det er endda en ægte sømand, der er gået i land. John Kristensen er bedst kendt som taksator, tonnage-opmåler, vurderingsmand samt syns- og skønsmand. Mange bådejere har haft John Kristensen om bord som taksator efter en skade.
John Kristensens karriere startede nemlig til søs, hvor han som 15 årig blev messedreng på Esso tankeren "Skandia". Som barn tilbragte han meget tid på Marinus Møllers værft i Skælskør, sammen med sønnen Marinus Jr. De plaskede også meget rundt i joller i havnen.
Derfor var det helt naturligt, at John Kristensen kom i lære som bådebygger, da han som 16 årig kahytsdreng afmønstrede ØK-båden "Meovia", efter langfart til Bangkok. Det var hos Eriksen & Grøn i Skudehavnen. Efter læretiden arbejde han som bådebygger og skibstømrer i 7-8 år, bl.a. hos B&W, inden han fik eget værft på Finlandskajen i Frihavnen.
Værftdrømmen varede dog kun kort, inden han blev selvstændig som bl.a. bådkonsulent. Senere blev John Kristensen headhuntet til forsikringsselskabet Baltica som havarichef. En stilling han havde indtil 1987, hvor han igen blev selvstændig bådkonsulent, taksator, tonnage-opmåler, samt syns- og skønsmand i bådspørgsmål.
John Kristensen har entusiastisk varetaget dette job, indtil han nu er gået på pension. Han stod også bag den eneste danske oversigt over faktiske salgspriser ved handler med brugte både.
Han har også medvirket ved mange bådhandler, været med til at formidle bygningen af J-båden "Ranger" hos Danish Yachts i Skagen, og har endda hjulpet narkopolitiet med at finde en lystbåd i en af Danmarks største narkosager, hvor der blev smuglet 15 ton hash for sejl.
Han har altid været en ivrig lystsejler og har haft mange både. Senest en engelskbygget 26 fods platgatter.