Nordsjællands Politi fik alarmen kl. 18.50, her havde Værnsfælles Forsvarskommando (VF) fået mistanke til at en 53-årig skipper, på en kutter udfor Gilleleje var påvirket af spiritus.
Det var i forbindelse med radiokommunikation, at mistanken var opstået, og derfor blev politiet underrettet om mistanken.
Nordsjællands Politi oplyser til SN.dk, at skipperen også selv ringede til politiet, der tog imod ham på havnen i Gilleleje.
Den 53-årige skipper, som er fra Gilleleje, viste sig ganske rigtigt at være beruset efter pust i patruljens alkometer, og han blev derfor anholdt sigtet for spiritus sejllads.
Sejllads i spirituspåvirket tilstand straffes på linje med spirituskørsel.
Det bør vække til eftertanke hos lystsejlerne, at denne episode for eksempel blev opdaget via radiokommunikationen, og man således er lige så agtpågiven når man tager ud og sejle, som når man sætter sig i sin bil.
Om sommeren er Gilleleje Havn en meget besøgt og populær havn for lystsejlere. Foto visitnordsjaelland.dk
"SOK" fik nyt navn
SOK eller Søværnets Operative Kommando har fået et nyt navn du skal vænne dig til, nemlig Værnsfælles Forsvarskommando Marinestaben (VFM)
Forsvarskommandoen bliver nedlagt og fordelt. Den operative del lægges sammen med de tre værns operative kommandoer til "Den Værnsfælles Forsvarskommando".
Regeringen dropper det stort anlagte prestigeprojekt om at flytte Forsvarskommandoen (FKO) ind under Forsvarsministeriet (FMN).
De operative dele af Forsvarskommandoen (FKO) sammenlægges med de tre operative kommandoer samt Arktisk Kommando og Specialoperationskommandoen til en ny værnsfælles militær kommando - "Den Værnsfælles Forsvarskommando" - under forsvarschefens ledelse.
Sådan formulerer det offentlige de organisatoriske ændringer: Den Værnsfælles Forsvarskommando organiseres således, at det værnsfælles område styrkes, men uden at de værnsvise faglige miljøer og identiteter svækkes.
Sejlerne og andre der eventuelt kan få brug for nødassistance på havet, kan jo så håbe på, at ”SOK” fortsat fungerer lige så godt som hidtil.
Og mon ikke mange fortsat vil kalde det for "SOK" – i stedet for det lidet mundrette nye navn – eller forkortelsen VFM, som stort set ingen sejlere kender på nuværende tidspunkt.
SOK's helikoptere er livsvigtige for søredning i danske farvande. (Arkiv foto)