Sank med 1200 flasker vin ombord

Bæltbåden SKIBET skulle tidligere på måneden sejle 1200 flasker tysk hvidvin og brus fra Kiel til København, men sank i Spodsbjerg havn under en dramatisk bjærgningsaktion, bliver nu repareres for 650.000 kr.

Mandag blev SKIBET læsset på blokvogn i Spodsbjerg og tirsdag ankom det til Aarøsund Bådebyggeri & Bedding ved Haderslev. Også et værft ved Det sydfynske Øhav havde budt ind på reparationen.

Turen mod stenmolen i Spodsbjerg gav omfattende skader på det 134-årige fartøj. Skipper oplyser til Fyens.dk, at der skal skiftes 61 meter planke, syv spanter og svøb samt agterpartiet ned til roret. Desuden er kølen flækket, og Skibet skal have nyt ror.

”Skibet var i fin stand, så vi får ikke et bedre skib end før af den her omgang. Skibstilsynet var om bord i sommer og kategoriserede det som hørende til supereliten”, siger Peer Bonnemann Larsen, Aarhus til Fyens.dk.

Arbejde og materialer til reparationen af Skibet løber op i omkring 650.000 kr. Heraf dækker forsikringen en kvart million. Resten skal skipper Peer Bonnemann Larsen og foreningen bag Skibet selv skaffe.

Skibets bjærgede vin-last blev kørt i bil fra Spodsbjerg til reklamefremstødet for tysk vin under Københavns kulturnat tidligere på måneden.

På baggrund af den særlige historie blev en enkelt af flaskerne med de flydende - og kortvarigt neddykkede Mosel-druer - solgt for 3200 kr.

SKIBET’s historie kort

SKIBET er en traditionel klinkbygget bæltbåd, der omkring 1910-20 blev forlænget 6 fod og brugt til stenfiskeri. Den blev galeaserigget, og det var i øvrigt ganske almindeligt, at bæltbåde blev brugt til fragtsejlads med træ og sten f.eks. til havnebyggeri.

”Panope”, som fartøjet oprindelig hed, var hjemmehørende i Faaborg og ejet af skipper Petersen, som bl.a. leverede mange sten til havnebyggeriet i Esbjerg.  Han landede stenene i Kolding, hvorfra de med bane blev kørt til Esbjerg Havn.

Bæltbåden kom fra Faaborg ad omveje til København, hvor den tilhørte en skibshandler som brugte den som lystbåd. ”Hamlet” var dens nye navn.

Efter krigen solgtes den til Randers, hvor den kom til at hedde ”Boomerang” og stadig var lystbåde. En af ejerne fornyede klædningen fra fyr til eg.

I 1964 købte søspejderne i Hvalpsund båden, der på dette tidspunkt havde galeaserig.

I 1967 kom båden til Århus og fik navnet SKIBET

Et interessant lille skib og formentlig det eneste tilbageværende af slagsen. Dette oprindeligt anonyme lille stenfiskerfartøj er restaureret ved Aarøsund bådebyggeri og fremstår nu i tilnærmet oprindelig skikkelse. Skibet har tidligere modtaget støtte af Skibsbevaringsfonden.

SKIBET er den ældste Galease og det næstældste sejlende skib I Danmark. 

I 2013 udflagede Skibet som spejder skib og er nu ejet af Marianne og Peer Bonnemann Larsen og er hjemhørende i TSA Træskibsforeningen i Aarhus.

Navn SKIBET - Kendingsbetegnelse OU 7940 - Type Bæltbåd Brt/DWT 9.00 - Byggeår 1880 - Byggested Dyrehaugen - Motor Ford 4-cyl 70 HK - Hjemsted Aarhus



Seneste nyheder

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Det er en SEJLbåd

★ Holder Hanse hele vejen?





★ Tursejlads

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Interview & Portræt

★ Kom tæt på Dansk Sejlunions nye sportschef Peter Hansen

★ Tursejlads

★ Det er en SEJLbåd

★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen