Krydstogtskibe tiltrækkes i Aalborg

VisitAalborg og Aalborg Havn har i øjeblikket stor succes med at tiltrække krydstogtskibe til byen for de kommende år. Det kulminerer i 2016 p.t. med 21 planlagte anløb, og det forventes, at tallet ender på 25 skibe, der vil lægge til kaj i Aalborg. En vækst der samtidig betyder, at mætningspunktet for antallet af krydstogtskibe med anløb ved Honnørkajen kan være nået.

En intensiveret salgs- og markedsføringsindsats fra VisitAalborg og Aalborg Havn har foreløbig resulteret i henholdsvis 15 og 21 anløb i 2015 og 2016. Senest har Aalborg deltaget i flere cruise-fremstød i England og Spanien, og der er en klar forventning om, at endnu et par anløb kommer på plads i løbet af de kommende måneder. Alt i alt vil 2015 og 2016 slå tidligere rekorder med flere længder:

- Vi er meget glade for, at den intensiverede indsats har båret frugt. Store nordeuropæiske destinationer som Skt. Petersborg, Stockholm og København er altid populære blandt krydstogtgæster, men som en mindre destination er vi ikke selvskreven på sejlplanerne. Vi bliver derfor nødt til at kæmpe lidt hårdere for at få anløb til byen, og det ser altså ud til at blive belønnet, siger Claus Holstein, adm. direktør i Aalborg Havn.

Succesen med at booke krydstogtskibe for 2015 og 2016 betyder, at Aalborg Havn i de pågældende år kan blive Danmarks tredje største cruisehavn, kun overgået af Copenhagen Malmö Port, som dækker hele Øresundsområdet, og Rønne Havn. Copenhagen Malmö Port har årligt over 300 anløb, mens Rønne Havn, Aarhus Havn og Esbjerg Havn i 2014 havde henholdsvis 48, 12 og 5 anløb.

Aalborg har dog en udfordring i forhold til Limfjordens beskaffenhed. Sejlrendens bredde og vanddybde betyder, at skibe med en længde på over 250 meter ikke kan manøvrere i fjorden og lægge til ved Honnørkajen på Aalborg Havnefront, hvor krydstogtskibene normalt kaster anker.

Det vurderes, at to tredjedele af alle krydstogtskibe i verden ikke kan anløbe Aalborg på grund af størrelse. Honnørkajens dybgang på 8,5 meter medfører endvidere, at nogle skibe må placeres ved andre kajpladser:

- Fjorden er simpelthen ikke dyb nok, og for smal for størstedelen af de skibe, der bygges i dag. Når vi regner på det, kan vi se, at det kun er en tredjedel af de krydstogtskibe, der sejler rundt i verden, der rent faktisk kan anløbe i Aalborg, og det sætter jo en meget skarp grænse for hvor mange skibe, det overhovedet er muligt at få til Aalborg, forklarer Claus Holstein og fortsætter: - Det nuværende antal af anløb, der er booket for de kommende år plus det faktum, at skibene bare bliver større og større, kan gøre det svært at øge antallet yderligere.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen