To slæbebåde var ved at bugsere et af de store sejlskibe, den fire-mastede russiske Kruzenshtern, - i øvrigt verdens største sejlskib - ud fra den kajplads, skibet har ligget ved under Tall Ships arrangementet.
På et tidspunkt slap den ene slæbebåd trossen til sejlskibet, mens den anden tilsyneladende ikke gjorde det, da slæbetrossen var gået i bekneb og havde sat sig fast på spillet og ikke kunne slippes.
Det bevirkede øjensynligt, at slæbebåden blev trukket ned og ind mod sejlskibet. Da slæbebåden så tog vand ind, kæntrede den. Der var tre mennesker ombord.
Blev reddet lynhurtigt
Politiets maritime enhed, MARSIKPOL, der består af personale fra Marinehjemmeværnet og specialuddannede politifolk, lå i nærheden med en gummibåd. Det gjorde de, fordi de under hele arrangementet har arbejdet med kontrol af sikkerhed til søs.
Fra gummibåden spottede de, at situationen var ved at ende galt. Derfor sejlede de gummibåden helt op mod den synkende slæbebåd, så to stort set kunne springe direkte over i gummibåden. Den tredje faldt i vandet, men det lykkedes trods stærk understrøm at få ham sikret med en line, så han ikke blev trukket ud og ned, og derefter kunne han trækkes op.
Sagen efterforskes
Kruzenshtern fik senere lov at sejle videre. Syd- og Sønderjyllands Politi efterforsker den strafferetlige del af sagen. Den Maritime Havarikommission undersøger hændelsen med henblik på læring i forhold til at kunne undgå tilsvarende situationer.
Esbjerg Havn varetager bjærgningen af slæbebåden. Det vil sandsynligvis ske i løbet af en uges tid. Esbjerg Kommunes miljøvagt holder øje med, om der skulle ske udslip af de cirka 3000 liter brændstof, slæbebåden har i tankene. Båden ligger på 10,3 meter vand med en frihøjde til overfladen på seks meter.
Se video om ulykken her (eksternt link)
Se fotogalleri - billederne venligst udlånt af Tall Ships Races - direkte på Bådmagasinet her