Sejlsportens eminence har nu titel på sin indflydelse og magt

At det blev Christian Lerche der afløser Andersen Kristensen i KDY, er fantastisk for hele Sejler Danmark, men for undertegnede ikke den store sensation. Tiden var moden, Christian slutter på toppen som direktør i Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK. Branche‐ og erhvervsorganisation for knap 800 arkitektvirksomheder. Her har han været hovedarkitekten bag de strategier, som blandt andet medfører medlemskab af DI. Opgaven er altså løst, hvorfor Christian har, kunne søge nye udfordringer.

Så må det siges til trekløveret – Formand Flemming Ipsen, næstformand Lars Ive og Christian Lerche – store ære, at de har, kunne strikke en arbejdsmodel sammen. En jobbeskrivelse, som gør det attraktivt for Christian at forlade DI paladset på Rådhuspladsen til fordel for KDY. Lønnen har næppe gjort det alene?

Christian sidder i en lang række erhvervsrettede bestyrelser – både i Danmark og internationalt, hvor mange af de poster må han forlade? I dansk sejlsport har Christian været en bærende magtfaktor de sidste 20 år. Blandt andet været næstformand i Hellerup Sejlklub, formand for styregruppen i Kraftcenter "Olympisk Sejlsport Øst". Tidligere har Christian siddet i bestyrelsen i Dansk Sejlunion, og er stadig aktiv i det politiske arbejde. Nu som ansat direktør, får han så mappebærerens rolle? Næppe, men det bliver spændende at følge, for der kan ligge en række konflikt knaster som skal bearbejdes. Men også en række spændende muligheder?

I den udsendte pressemeddelelse står der direkte: "Det forventes, at den nye direktør i tæt dialog med klubbens formandsskab vil stå for en aktiv sportspolitisk ledelse". Det betyder, at KDY fremadrettet ikke vil være bange for at gå egne veje, dog altid vil de bakke op om DS. Men i modsætning til DS, behøver KDY ikke evig konsensus. KDY kan fokuserer benhårdt på sejlsporten, hvor DS i den ene ende skal kommunikerer med Friluftsrådet, være aktive i alverdens lokale vandmiljøsager over til hele elitesatsningen. En dagligdag, hvor ingen må glemmes.

Her får Christian Lerche det lettere, er ideen god og kan anerkendes i formandsskabet, så findes de økonomiske midler og projektet gennemføres. Det kan godt være at klubben har været på fallittens dødskurs siden den forrige ledelse kørte af sporet. Men KDY har også et stærkt bagland, med mange både indflydelsesrige og økonomiske stærke, engagerede klub medlemmer der holder af sporten og klubben. Ellers havde der heller ikke været nogen direktør stilling til Christian, måske heller ikke nogen royal klub længere?

Hvor den afgående direktør Anders Kristensen i sin tid, fik rollen som oprydder, skal Christian være organisationsmanden. Direktøren der skal styrke klubben, mod en ny aktiv fremtid med kontrolleret vækst. Betyder det, at klubben vil styrke sin elitesatsning, er det ikke nærliggende at tænke den tanke at KDY oprettet en kopi af Sailing Team Germany? Et privat finansieret supplement til DS? Et KDY initiativ der rækker langt ud over en OL satsning, måske nye storbådsprojekter? Måske vil KDY stå i spidsen for Sejlsportsligaen, uden for DS regi? Måske opstarten på et dansk Americas Cup projekt? På det jordnære, få mange flere af KDY´s medlemmer ud på vandet og dyrke sejlsporten aktivt.

Hvor kan Christian bidrage i den udvikling? Den nye direktør medbringer en række kerne kompetencer inden for organisationsudvikling, Christian er fremragende, når det gælder kommunikation og formidling. Bevæge sig i magtens absolutte epicenter har været dagligdagen for Christian de sidste 25 år.

Som leder har han vist at han magter opgaven, lur mig men hurtigt vil Christian have sat en aktiv udvikling af klubben medarbejdere og frivillige i gang. Hellerup Sejlklub er jo et lysende eksempel, der er hele frivillighedskulturen en af grundpillerne i klubbens dagligdag.

Jeg har igen og igen skrevet, at Christian Lerche er den klogeste mand i dansk sejlsport, faktisk har jeg påstået at Christian fordobler den intellektuelle habitus når han træder ind i lokalet, selv når jeg deltager i mødet. Det står jeg fast ved, så det sidste spørgsmål er hvor længe Christian står på broen i KDY?

Mit bud er 5 år, for så er opgaven løst og Christian på vej mod nye horisonter?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen