Kapsejladsen er baseret på en lang tradition og tager udgangspunkt i, for USA meget gammle traditioner, nemlig at den slæbebåd der først kom ud til en ankommende sejlbåd, fik opgaven med at slæbe den i havn.
Det var derfor den smarteste eller hurtigste skipper der fik de attraktive opgaver, og ikke altid den slæbebåd der egentlig var bedst til selve slæbe-opaven.
Grundig forberedelse
Årets deltagere var ganske velforberedt til årets sejlads, således var familie og vener på plads med god forplejning på plads på dækket af nogle af de deltagende både ... og på andre både havde besætningen brugt de sidste 14 dage på at gøren båden "racerklar".
Race med slæbebåde, hvorfor ikke :-) Foto: Henrik Jørgensen
Således gik der historier om at indtil flere af de kommercielle deltagere havde haft båden på land for at male bunden og skifte til "racerskruer"... tillige havde de kun nok brændstof på tanken til at gennemføre sejladsen, og måske lige nok for efterfølgende at komme i havn, alt for at optimere og sikre den rette vægt
Et Tug Boat race foregår med 'deadstart'. Det vil sige at alle deltagere skal ligge helt stille, og når startskuddet går, får alle motorer fuld fart. Målgangen er 2 sømil længere nede, og det er her dramaet opstår, idet de større TugBoats trækker så meget vand at der er bølger på op til 2 meters højde.
De deltagende TugBoats var ikke ligefrem vårharer. Således var vinderen fra 1st race en ældre Tug Boat fra 2. verdenskrig. Baggrunden for denne sejr skyldes det slanke skrog og "racerskruen" der var monteret i sidste uge ... så tag endelig ikke fejl der er ikke overlagt noget til tilfældighederne
Noget man kender fra danske kapsejladser ... :-)
Vi ses på havet