Ved en gennemgang af det offentlige regnskab som blev lagt på unionens website i går aftes, kan vi konstatere at DS' overskud på 868.000 fremkommer efter en godtgørelse fra SKAT på små 1.5 million (1.463.000, red.).
Ordet moms indgår i forklaringen, men det har som sådan intet med moms af daglig drift at gøre.
Der findes i bekendtgørelsen hos SKAT en pulje som fonde og foreninger har mulighed for at søge alment tilskud fra. Det gjorde DS i 2013. Det er en pulje som der udbetales fra, i forhold til fonde og foreningers volumen, aktivitets niveau, antal medlemmer mv. – hvor den pågældende forening ikke har mulighed for momsrefusion på samtlige udgifter.
Ansøgningen har givet unionen en ekstraordinær indtægt på 1.463.000 som der naturligvis ikke har været budgetteret med, og DS har heller ikke mulighed for at regne med sådanne penge i fremtiden! Disse penge er brugt på genopretningen af egenkapitalen, foranlediget af det underskud der blev skabt i 2012, samt en hensættelse til OL fonden på 670.000.
For 2.2 million mere ledelse?
Uden det interne driftsregnskab, er det naturligvis svært (læs umuligt) at gå i dybden med de forskellige poster. Det er ikke til at vide hvilke omkostninger der reelt er reduceret med målrettede indtægter!
Men to steder springer en voldsom stigning/fald i øjnene! Sejladsområdet - samt - Administration og ledelse.
Inden for Sejladsområdet, falder udgifterne til aktiviteter for sejlere og klubber med hele 3.6 millioner. Området dækker blandt andet over tursejlads, kapsejlads (ej OL klasser, red.) og ungdom samt klubudvikling!
Modsat stiger omkostningerne til administration og ledelse. Under de to samlede poster, vokser omkostningerne fra 5.1 million i 2012 til hele 7.3 million i 2013!
Vi tillader os at stille spørgsmålet, får sejlerne for 2.2 million mere (bedre) ledelse fra 2012 til 2013?
Man må konstatere en stigning på hele 43 % i de administrative/ledelses omkostninger, samtidig med vi oplever et fald på hele 38 %? på aktiviteten 'sejladsområdet'.
I Hans Natorps årsberetning kan man blandt andet læse:
Ledelsesskifte, outsourcing af bogholderi og det organisatoriske skifte fra siloopdelingen mod et fokus på aktiviteter og projekter har været en stor opgave for hele Dansk Sejlunions medarbejderstab. Samtidig har der været et massivt fokus på vores budget 2013, som ikke levnede plads til afvigelser. Jeg kan med glæde konstatere, at Dansk Sejlunions medarbejdere har løst opgaven rigtigt godt. Vi har fået en ny tværfaglig tilgang til opgaverne, og vi har fået gennemsigtighed og styrbarhed i vores allokering af ressourcer til den enkelte aktivitet og det enkelte projekt.
2.2 million mere brugt på ledelse og administration, er 2.2 million mindre til sejlerne, er det den vej sejlere og klubber ønsker deres organisation skal udvikle sig?
Lad os håbe på en livlig debat om emnet på årets generelforsamling.
Læs hele DS' årsrapport her