Kan sejlere ikke dokumentere, at de ikke længere har gæld i båden, er det en omfattende proces at afmelde skibsregisteret. Dansk Sejlunion har truffet aftale med advokat om at samle sagerne.
1. marts 2013 blev der indført en ny årlig afgift for alle skibe, der er registreret i de danske skibsregistre. I forbindelse med Søfartsstyrelsens udsendelse af opkrævningen har mange konstateret, at de står registreret som ejer af et skib som de for år tilbage har solgt. Den fortsatte registrering kan skyldes, at man i forbindelse med salget ikke har fået skibet slettet i registreret, eller køber ikke er blev registreret som ny ejer.
Andre der stadig ejer et skib der er optaget i registret, men som ikke længere er belånt, kan vælge at få skibet slettet i registret, såfremt de ikke fremover ønsker at betale den årlige afgift. Det er imidlertid i begge tilfælde en forudsætning for at få skibet slettet i registret, at evt. pantebreve samtidig aflyses.
Kan sejlerne ikke fremskaffe det/de originale pantebrev, er det en omfattende proces at afmelde skibet fra registeret.
Omfattende proces
Skibsregistret har informeret Dansk Sejlunion om, at de har en lang række sager af ovennævnt karakter. Skibsregistret kræver i den situation, at pantebrevet skal igennem en mortifikationsproces, som indebærer efterlysning i Statstidende og retsmøde i byretten.
Fælles advokat for sejlerne
For at gøre det nemmere og billigere for sejlerne har Dansk Sejlunion indgået en aftale med Advokat Henrik Andersen, Homann advokater, om, at han gerne vil behandle disse sager for sejlerne. Ved at samle sagerne ét sted giver det mulighed for en lettere sagsbehandling, og "stordriften" kan ligeledes give den enkelte sejler en besparelse.
Er du i ovenstående situation skal du kontakte advokat Henrik Andersen direkte på telefon3315 0102 eller på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..