Bådmagasinet har brugt mange kræfter på at analysere tallene i Dansk Sejlunions årsrapport for 2012 og i den forbindelse – i en artikel her på sitet søndag den 17. marts – sået tvivl om den måde, hvorpå vi har redegjort for underskuddet på 700.000 kr. Jeg er glad for, at Bådmagasinet nu giver mig mulighed for at kommentere de oplysninger, som fremgår af artiklen.
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at den afgørende årsag til underskuddet er, at vores økonomi- og projektstyring ikke fungerede godt nok. I løbet af året konstaterede vi, at indtægterne lå under det budgetterede. Det var samtidig vores forventning, at udgifterne ville falde tilsvarende. Desværre konstaterede vi først alt for sent, at udgifterne forblev på det budgetterede niveau. Dermed opstod der et underskud, som vi ikke havde mulighed for at korrigere før årets udløb.
Jeg vil gerne understrege, at jeg på ingen måde bebrejder Dansk Sejlunions sekretariat for det skete. 2012 var et hektisk år med OL og mange interne forandringer. Der var pres på, og det har formentlig kostet lidt. Ærgerligt, ja, men så heller ikke mere. Det samlede ansvar for underskuddet ligger naturligvis hos bestyrelsen og ledelsen.
Udgiftsposter
På hvilke områder er det så, at indtægter og udgifter afviger? Med et budget i omegnen af 40 mio. kr. vil der altid være udsving af forskellig art. Ting ændrer sig undervejs, og nogle områder udvikler sig anderledes end forventet. Sådan er dét. Bådmagasinet har i sin artikel udpeget klubkonferencen, medlemsbladet og frikøbshonorarer som tre konkrete udgiftsposter, der ikke har holdt budgettet. Jeg har selv peget på to andre væsentlige poster – rekruttering af ny generalsekretær (inkl. mødeaktivitet) og omfattende IT-investeringer. Alt sammen afvigelser, der i varierende grad påvirker bundlinjen.
Læs også: DS' underskud - bestyrelsens ansvar
Hvad IT angår, har Bådmagasinet ganske rigtigt påpeget, at afskrivningerne på det nye medlemssystem endnu ikke er påbegyndt - og derfor ikke belasteri regnskabet for 2012. Til gengæld har vi aflønnet medarbejdere, som i årets løb har måttet prioritere endog rigtigt meget ikke-budgetteret tid på at få vores nye medlemssystem på plads. Af samme grund har jeg nævnt IT som en tung, ekstraordinær udgiftspost i forbindelse med regnskabet. Min præcisering omkring dette kunne og burde i første omgang have været bedre, vil jeg gerne medgive.
IT-udfordringer
Mens vi taler om IT, er jeg nødt til at korrigere Bådmagasinet, der skriver, at Dansk Sejlunion nu for anden gang "rammer helt galt" med at udvikle et medlemssystem. Det er ikke korrekt. Ganske vist måtte DS for knap ti år siden – som Bådmagasinet rigtigt nævner – skrinlægge et stort IT-projekt. Men det var et kapsejladssystem, der blev forsøgt udviklet fra bunden i et samarbejde mellem DS og Teknologisk Institut.
Senest har vi fået behov for et nyt medlemssystem, fordi Danmarks Idræts-Forbund ikke længere stiller deres løsning til rådighed. Det nye medlemssystem bygger på et standardsystem fra Microsoft. I den videre udvikling af brugerfladen har vi måttet bede en ny leverandør om at træde til. Der er med andre ord ikke tale om et kuldsejlet projekt, men om et tilbageløb på en specifik del af systemet. Uheldigt, men bestemt ikke unormalt i projekter af denne karakter. Det væsentlige er, at Dansk Sejlunion i dag står med et medlemssystem, der fungerer, og som vi vil få glæde af mange år frem.
Vi har også en ny generalsekretær i Mads Kolte-Olsen, der er kommet til Dansk Sejlunion med erfaringer udefra og nye ideer, som vil få stor betydning i den videre implementering af DS Strategi 2011. Om få dage har vi generalforsamling 2013, hvor jeg ser frem til at tale videre ikke bare om regnskabet, men i høj grad også om mange af de andre udfordringer for dansk sejlsport, hvor ikke mindst det faldende medlemstal i sejlklubberne er et centralt fokusområde. Efter et travlt 2012, hvor mange væsentlige brikker faldt på plads, er tiden inde til at se fremad.
Sejlerhilsener
Hans Natorp
Formand for Dansk Sejlunion