I dag er en sort boks om bord på en lystbåd en eksklusiv og lidt makaber nyhed. Men allerede næste år vil arrangørerne af større havkapsejladser sikkert gøre det obligatorisk, at hver båd har en sort boks om bord. Og om nogle år sejler alle lystbåde af en hvis størrelse rundt med en lovbefalet boks – hvis det værste skulle ske.<br />
Ordene sort boks er misvisende, for det ligner en orange redningsbøje, men ligesom den sorte boks i fly er den tilkoblet alle bådens navigations-, motor- og bevægelsesmæssige systemer, som den hele tiden registrerer og lagrer på sin mellem 2 – 9 GB store hukommelse. Hvis det værste skulle ske, og båden synker, vil bøjen automatisk frigører sig og flyde på vandet, mens den i mindst syv dage vil sende nødsignaler og transmittere sin position, så den kan blive samlet sikkert op, og alle de indsamlede data kan blive aflæst.
Det er det internationale engelske firma, McMurdo, der også producere meget andet sikkerhedsudstyr til både lystsejlads og marineindustrien, der står bag den ”sorte boks” til lystsejlads. Deres mest kendte produkt er nok McMurdo’s Fastfind Personal Locator Beacon, der bæres af hvert enkelt besætningsmedlem på bl.a. Volvo Ocean Race, og som i tilfælde af overbord fald, sender nød og bestemmelses-signaler.
Det hører med til historien at siden 1, juli i år har det været lovbefalet af IMO (International Maritime Organisation) for alle skibe, større end 20.000 ton at have en sort boks monteret om bord, hvis de krydser de store have. Og fra 2009 er det obligatorisk for alle både over 3.000 tons at have en sådan med. Det nye ved McMurdo S-VDR C1 er, at den er beregnet til lystbåde. Prisen ligger på omkring 20.000 kr. plus installation.
kMIiqH moevymrsnvwp, [url=http://ritlheicwzwa.com/]ritlheicwzwa[/url], [link=http://qhyzsymneetc.com/]qhyzsymneetc[/link], http://jizbdubdgxfk.com/