Hanse Yacht i Greifswald, Tyskland, er klar til efterårets og vinterens bådudstillinger med to nye versioner i 47 og 54 fod. De nye både er blevet lidt længere, lidt bredere, men ikke tungere, for fra i år kan de kun fås med skrog støbt af epoxy.
Samtidig er cockpittet er blevet forlænget ved at tage lidt af ruffet, og endnu flere hal og liner er ført tilbage – ikke kun til cockpittet – men til den agterste del af cockpittet, hvorfra de kan betjenes. En anden nyhed er store skylights midt i hele ruffets længde.
<br />
Konceptet er det samme, som for de øvrige Hanse-både gennem de sidste to år: Sejlegenskaber, hvor man lægger vægt på at bådene sejler hurtigt med et stort sejlareal på en høj mast, et let skrog og en høj kølprocent.
Meget plads, som efter et modulsystem kan indrettes ”individuelt” i bådens forskellige sektioner, så bådene kan leveres med 16 forskellige indretninger i to forskellige træsorter.
<br />
Og en letsejlethed, som gør det muligt for manden bag roret, at betjene både storsejlet og den selvskødende fok, plus naturligvis motoren, uden at flytte sig fra sin plads.
Priserne er endnu ikke helt på plads, men Hanse 470e (e står for epoxy), som 47 fod’eren hedder kommer til at koste lidt over 2 mio. Prisen på Hanse 540e må man indtil videre gætte sig til.