Ankerbrønd i bådens bund


Foto af den åbne ankerluge i bunden på den 45 meter lange sejlbåd

            <br />

Det berømte finske værft Baltic Yachts største sejlbåd nogensinde ”Baltic 147” en 45 meter lang båd bygget i kulfiber har en detalje, som vi nok kommer til at se kopieret på mindre såvel motor- som sejlbåde. En indvendig anbrønd med luge i bunden af båden, så man i al hemmelighed og især uden at skramme fribord og ræling samt at få havnemudder op på dækket, kan lade ankeret gå.

Ankerbrønden (hvis den altså hedder sådan når den vender på hoved) sidder agten for vandlinien i stævnen, og den er naturligvis omgivet af vandtætte skot.


Den undersøiske ankerbrønd åbner og ankeret hænger klar.

            <br />

Ved tryk på en knap fra instrumentbordet ved roret, åbnes en lem i båden bund, og ankeret glider frem i et beslag, klar til at blive droppet. Når ankeret skal bjærges trykkes blot på en anden knap, så haler det elektriske ankerspil ankeret op fra havets bund. Smart ikke!

Men man kan ikke lade være med at tænke på, hvilke problemer der kan opstå under båden og uden man kan gøre noget ved det uden dykkerudstyr, hvis ankeret kommer forkert ind i beslaget, har taget noget stort med op fra bunden eller der kommer knude på ankertovet.


Den 45 meter lange yacht, der som den første har ankerbrønd i bunden af forskibet

            <br />

Den finske båd er tegnet af skibskonstruktørerne Raichel/Pugh i San Diego og Baltic’s eget designerteam R&J-Design.









★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen