Hvis arbejde er godt, så må dobbeltarbejde være dobbelt så godt. Det synes at være filosofien bag etableringen af den fine nye Tuborg-lystbådehavn i Hellerup.<br />
Fint skulle det være, og det kunne ikke gå hurtigt nok. Så da der skulle bygges boliger og kontorer på Tuborg Havn for fem år siden, så blev nogle af de gamle bryggeribygninger smidt i havnen sammen med al den jord, der blev gravet op til den nye kanal, der fik det poetiske navn ”Tuborg Havn Kanalen”.
Det skal lige bemærkes, at Tuborg Havn tidligere var en erhvervshavn, og at vanddybden i hele havnen derfor var 6 meter.
I sensommeren 2005 blev der lagt flydebroer med forankring plus ankerklodser ud i hele den nordlige del af havnen. Og bådpladserne blev straks sat til salg for mellem 250.000 og 1 mio. kr. pr. styk og de blev taget i brug af de stolte ejere i dette forår.
Nu var det bare lidt den lille hage ved nordhavnen, at Skanska som entreprenøren hedder, havde lovet KDY og bryggeriet Carlsberg, som ejer og driver havnen, at havnedybden ikke måtte bliver lavere end 4,5 meter.
Og her i sommer afslører videnskabelige målinger, at vanddybden er langt mindre end lovet. Noget man allerede for fem år siden kunne have fundet ud af med et ekkolod eller et simpelt målebånd med et fastbundet lod.
Så nu ved man hos Skanska, hvad man skal få vinteren til at gå med, når bådene på de dyre pladser er kommet på land. Man skal simpelthen flytte alle flydebroer og deres forankringer plus ankerklodser. Grave hele havnen ud, så dybden bliver 4,5 meter, forlænge alle ankerkæder til broerne, og lægge det hele pænt på plads igen, så det er klart næste forår.