Kun plads til 50 i Watski Kattegat 2Star


Her har du ruten. 108 sømil hin und zurück.

            Vi ringede til KDY-direktør Morten Lorenzen her til morgen?<br />


Hvorfor laver KDY Watski Kattegat 2Star med Helsingør Amatør Sejlklub?

"Vores holdning er at vi gerne samarbejder med klubber omkring sejladser. Vi gør det også omkring VM i 11-meter på Bornholm og International Moth-VM i Horsens (begge i juli). Men sagen er, at en plus en kan give tre, hvis man samler kompetencer. Og samarbejder man mellem klubberne, kan man nå rigtigt store ting.

Og så vil jeg sige, at Helsingør Amatør Sejlklub har mange års erfaring i Sjælland Rundt. Og derfor var det naturligt at spørge dem om de ville være med til Watski Kattegat 2Star," siger Morten Lorenzen, fra sit kontor på Rungsted Havn.

Kan du nævne tre grunde til at sejle Watski Kattegat 2Star?

"For det første fordi det er en rigtig god udfordring. For det andet at man skal ud at sejle. Og for det tredje at man har mulighed for at teste sig selv af på en organiseret måde."

Er der krav om bådenes størrelse?

"Ja, de skal helst være minimum 30 fod. De skal have nogenlunde samme ETA-tid (tid for ankomst, red.) Men vi har en åben holdning over for det. Og i øvrigt behøver man ikke et målebrev, så bliver man placeret i cruisingklassen og skal sejle efter LYS-tal."

En læser skrev til os forleden, at han syntes at 108 sømil er en lidt kort tur. I Norges 2Star sejler man 300 sømil. Hvad siger du til det?

"Ja, den er kort, men vi vil gerne give folk en god oplevelse første gang. Og tro mig, Kattegat kan godt være hård at sejle i. Men lad os nu lige komme i gang, i stedet for at lave noget der er umuligt. Vi har bl.a. haft Jan Hansen, der selv har sejlet den type sejladser, som rådgiver på sejladsen. (Jan deltager i sin Quantum 45 og søger i øvrigt en gast, red.)."

"Næste år kunne man lave sejladsen længere. Fx sejle til Bogense, Skagen og tilbage til Helsingør. Man kunne også forestille sig at jyderne lavede en 2Star-sejlads, som indgik i en dansk serie. Og måske senere med nordmændene også. Efter vi har sejlet i år, skal vi have en snak med nordmændene om evt. at indgå i serien med dem. De vil gerne have danskere med i deres sejlads."

I Norge er 2Star-sejladsen en stor succes. På kun tre timer blev der fuldt tegnet med 160 både.

I er nu 25 tilmeldte til den 18. august. Hvad er succeskriteriet?

"Vi lukker ved 50 både. Vi skal også kunne håndtere det på Anholt havn, hvor der er tre timers pitstop."


En Mumm 30 er stor nok til Watski Kattegat 2Star.

            <br />

Har I sørget for gode præmier?

"Vi har en god gruppe af sponsorer, så det skal nok blive underholdende for alle. Nu har vi også fået Quantum Sails og Bådmagasinet med som sponsor."

Hvilke type sejlere deltager?
"Jeg tror på vi kan få tursejlere med, der sejler med far og søn eller et ægtepar. Det er svært med mange kapsejlere. Det er kun landmænd, der klager mere end dem. De klager bl.a. over at de ikke kan få folk med. Nu skal de kun skaffe en gast."

I sejladsen deltager bl.a. en 60 fods trimaran Ocean One, en X-46 og en Farr40.

Hvorfor det tre timers pitstop på Anholt?

"Så kan man lige få tømt båden for vand og komme sig over de værste udfordringer. Pitstoppet er både en social og sikkerhedsmæssig aktivitet. Sejlere vil gerne fortælle om hvad de gjorde og ikke gjorde på vandet."


Måske ser du dyr på vejen til Anholt? Måske ikke lige en delfin.

            <br />

Fakta om sejladsen:
Første start - Cruising - Fredag 18. august 2006 kl. 14:00 udfor Helsingør Nordhavn

Anden start - DH (Racing) - Fredag 18. august 2006 kl. 15.00 udfor Helsingør Nordhavn

Bane:
Distance bane Helsingør - Anholt - Helsingør, cirka 108 sømil. Der er 3 timers pitstop på Anholt.

Klasser:
Der arrangeres to klasser - DH Racing for både med gyldig DH målerbrev og Cruising for både uden DH målerbrev. Deltagere med målerbrev må have minimum TA på 630 eller lavere, og alle deltagere skal have en minimum længde på 9,30 meter.

I Cruising klassen fastsætter sejladskomiteen et skønsmæssigt LYS-tal som IKKE kan ankes.

Derudover kan sejladsledelsen give tilladelse til andre åbenlyse deltagere ligesom sejladsledelsen kan afvise en båd i at deltage.

<LINK:2493:Læs mere om Watski 2Star>

(Dan Ibsen fra Sejlunionen deltager bl.a.)








http://watski2star.dk/viewer.php4?uniq_id=1010014&cfgMenuVer=regatta_1_dk
http://watski2star.dk/index.php4
www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=1&ContentID=5681&1151571611








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen