Afklaring i momssag - Jan Hansen tilfreds


Sejlbåde kan fortsat handles med tysk moms.

Skatterådet har afgjort, at danskeres køb af luksusvarer til lav tysk moms er lovligt, når bare handlen foregår via Tyskland.

Det betyder, at danske forhandlere skal samarbejde med et forretningssted i Tyskland eller slet og ret oprette helejede tyske datterselskaber syd for grænsen til at betjene de danske kunder.

Afgørelsen vil ifølge erhvervsorganisationen HTSI skabe en voldsom stigning i grænse-handlen.

Blåstempling af tysk moms
"Det er en blåstempling af danskeres indkøb med tysk moms. Det vil flytte handel med store mængder varer syd for grænsen og lægge pres på den høje danske moms," siger kommunikationsdirektør i HTSI, Carlos Villaro Lassen.

Den danske moms er på 25 procent, og der er dermed ni procent at spare ved at købe i Tyskland, hvor momsen i dag er på 16, men stiger til 19 fra årsskiftet.

Skatterådet understreger, at danskerne selv skal hente deres varer - indkøbt med tysk moms - syd for grænsen.

Jan Hansen: Det skaber klarhed
Bådbranchen glæder sig over, at der endelig er skabt klarhed over reglerne.

Formanden for brancheforeningen Danboat, Jan Hansen, siger, at en klar afgørelse om reglerne var påkrævet.

Til Ritzau siger Jan Hansen:
"Mange af vores medlemmer har spurgt til reglerne hos deres lokale Skat, og de fået forskellige svar hvert sted. Det ene svar har været mere mærkværdigt end det andet, og vi har følt os som gidsler i de her sager," siger Jan Hansen, der er direktør i Quantum Sail Design Group.

Danboat har mere end 200 medlemmer, der handler med både og tilbehør. Den høje danske moms har været et stærkt konkurrenceparameter for bådbranchen.

"Havde vi ikke kunnet eksportere bådene til Tyskland og sælge med tysk moms, så havde hele salget af danske både forlængst været forduftet ud af Danmark," siger Jan Hansen, der helst ser en momsharmonisering i EU.

"Det er rart, at det er lykkedes at komme med en klar afgørelse på grund af de skiftende svar fra Skat, som har gjort mange usikre. De har ikke været begejstret ved det, men det har været svært for dem at holde fast på kunderne på grund af momsen. Og der har været adskillige skattesager på grund af de mange forskellige svar," siger Jan Hansen.


Jan Hansen er tilfreds med afklaring fra Skat.


70.000 kroner sparet per million
På en båd til en million kroner sparer køberen i øjeblikket 70.000 kroner i dansk moms ved at købe den i Tyskland. Når tyskerne hæver momsen til 19 procent ved årsskiftet, vil der stadig være 40.000 kroner at spare.

Skatterådets afgørelse er baseret på en sag om 11 solgte campingvogne i Tyskland.

Læs senere i Bådmagasinet, hvor Bådmagasinets juridiske ekspert Claus Hastrup, redegører for sagens praktiske betydning.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen