Vinden var svag fra øst da Volvo Ocean Race sluttede efter ni etaper. Sprinteretapen fra Rotterdam til Gøteborg blev længe ført af ungdomsbåden Abn Amro Two, men det varede kun lige til holdet røg i et vindhul i Kattegat.<br />
Navigatør Simon Fisher forklarede det for åben mikronfon overfor tusindvis af tilskuere på Havnen i Sverige.
”Vi mistede vinden og så lå vi længe der, indtil der var en som sagde, ’der kommer Piraterne’”, forklarer Simon Fisher, der lige havde fået hældt champagne over sig.
Paul Cayard havde rosende ord til ungdomsholdet, der nu går for at være blevet voksne efter 32.000 sømil.
”Abn 2 førte stort og havde fortjent at vinde,” sagde Cayard.
Brasil 1 på 3. pladsen
På tredjepladsen kom Brasil 1 med Torben Grael, som skipper. Han fortalte at han havde været mest glad for sin sejr fra Portsmouth til Rotterdam.
”Men det var også en stor oplevelse af runde Kap Horn,” siger OL-sejleren, der var på sin første tur hele vejen rundt om kloden.
Bådmagasinet talte med Brasil 1-navigatør Marcel Van Triest, der nu skal på en ny jordomsejling på en flerskrogsbåd.
Sikkerhed god nok siger Van Triest
Vi spurgte navigatøren om sikkerheden eller mangel på samme efter Abn Amro Two sejleren mistede livet.
”Reglerne er gode nok. Og redningsvestene er gode nok, men man skal have dem på. Og jeg tror ikke man skal stramme reglerne om mere kontrol, når man ikke kan kontrollere det. Jeg har selv mistet en ven på vandet og det var fordi sikkerhedslinen røg,” siger Van Triest.
Sebastien Josse fra Abn Amro Two, siger om sikkerheden til Bådmagasinet.
”Du kan også blive dræbt i trafikken, hvis du kører uden sikkerhedsbælte. Jeg mener sikkerheden er god nok på bådene,” sagde skipperen, der ellers ikke ville tale om sagen midt i glæden over dagens andenplads.
Sebastien Josse skal muligvis sejle Vendee Globe, singlehand igen, men det er dog langt fra sikkert, da også Volvo Ocean Race i fremtiden vil konflikte med Vendee Globe-sejladsen. Det er sket efter at Volvo Ocean Race allerede skal sejles om toethalvt år.
Sebastien Josse mener i øvrigt, at bådene er gode nok som de er:
”En prototype i Formel 1 kan også gå i stykker. Jeg mener ikke der skal laves om på VO 70 reglen, det har været Farr Yachts problem. Vi har ikke haft nedbrud på vor båd.”
Japan, Kina, Singapore og Indien
Glenn Bourke fortalte her til eftermiddag at man regner med en længere rute og at Japan, Kina, Singapore og Indien måske skal indgå i Volvo Ocean Race.
Rygterne i Gøteborgs pressecenter lyder på at bådenes køle fremover skal have en maksimumvægt og at fribordet muligvis skal laves højere.