Philipp Skafte-Holm har fat i det rigtige, og der kan fortælles mange eksempler på hvor meget hurtigere et problem på vandet med sejlere kunne være løst, hvis man var to mand i RIB'erne.<br />
F.eks. under afviklingen af America’s Cup i Malmø benyttede man sig af et stort antal RIB'er til forskellige arbejdsopgaver. Alt lige fra baneafgrænsning, sikkerhed og alverdens andre ting.
Her havde man delt bådene ind i kategorier af forskellig størrelse, og den mindste type med 150 hk havde en kører og en hjælper. Nummeret større end 185 hk havde en kører og to hjælpere og den største type med 2 x 150 hk havde også to mands besætning.
Defineret arbejdsopgaver
Her havde man klart defineret arbejdsopgaverne om bord, hvilket vil sige at køreren var skipper og havde det overordnet ansvar og den direkte kommunikation med en leder, der havde forbindelse til kystvagten.
Denne klare struktur medførte, at vi ingen uheld havde overhovedet, selvom det til tider gik meget stærkt hen over vandet, når opgaverne skulle løse.
Vi havde også den fordel, at vi havde egne radiokanaler til intern kommunikation og fælleskanaler til det øvrige.
Men en sådan organisation vil nok ikke finde indpas i Danmark, selvom man kan se fornuften i det, i det alle som ofte har en mening om dette og hint, samt en tro på at det nok skal gå alligevel.
Og så har man nok heller ikke det fornødne antal kvalificerede hjælpere i de forskellige klubber.
Flere af os, som var med i Malmø, blev efterfølgende tilbudt at komme med til Valencia og udføre det samme arbejde, som vi gjorde på RIB'erne under forårets sejladser der.
Kvalificeret frivilligt mandskab
For at vende tilbage til Philipps indlæg, så vil det kræve en holdningsændring samt mere kvalificeret frivilligt mandskab.
Dette kunne løses ved at man havde mandskaber i enkelte af de store klubber, som kunne udlånes til diverse større opgaver rundt om i landet mod en eller anden form for kompensation.