Læs hvad Kaj lærte af Claus Olesen


Kaj til venstre på sin Juwel 34, får her hjælp den tidligere Starbåds- og Victory Challenge-sejler Claus Olsen fra Århus.

            Det er en lørdag i maj. Klokken er 8.00. Et par sejlere er ved at rette an til kaffe og rundstykker i Thisted Sejlklubs klubhus inden en træningsdag på vandet.<br />


Solen skinner fra en skyfri himmel. Vinden er i øst og det blæser 7-8 sekundmeter. Kl. 9 er 5 sejlere og instruktøren bænket om bordet. De fem sejlere er den faste besætning på Culusbonus.dk (Kurt – Jesper – Mads – Søren – Kaj – Karsten ligger med influenza)

Og instruktøren er Claus Olesen, Århus - med en fortid som OL-sejler i Starbåd og gast på den svenske Americas Cup-båd Victory Challenge sidste år i New Zealand.

Efter et oplæg fra Claus blev fortøjningerne på juwel 34-eren kastet og i den friske vind var juwel’n som en galophest før et væddeløb.
Claus arbejdede meget med rollerne ombord.

Ansvarsfordeling
Hvem havde ansvaret for hvad, og hvem skulle være backup for hvem? Hele formiddagen blev der manøvreret mellem to bøjer, som var lagt ud som top- og bundmærke.Der blev stagvendt og bommet i en uendelighed. Der blev arbejdet med vægtfordelingen.

Om eftermiddagen gik træningen mere og mere over i taktiske fremadrettede dispositioner. ”hvor står vinden” – ”kan vi bære spiler, når vi om 100 meter runder et mærke og går 210 grader” – ”efter runding af næste mærke om 200 meter, skal vi gå 60 grader” Hele tiden blev vi – og især ”den gamle inspektør” - pisket med tankevirksomhed omkring taktikken.

Kl. 16. var vi så mørbankede, at vi kastede håndklædet i ringen. Vi kunne ikke rumme mere, men alle var enige om, at det havde været en udbytterig dag.

Det lærte Claus os:
At ingen er skyld i en forkert manøvre – alle skal kunne backe hinanden op.

At en positiv omgangstone ombord er vigtig.

At sejlads og manøvrer skal være enkle.

At det ikke nytter noget at komme først til et mærke, hvis man ikke har tænkt sejladsen efter mærkerundingen igennem.

Det undrer mig
En stor tak til Claus fordi han afså tid til at lege med os en hel lørdag. Det undrer mig meget, at vi amatørbesætninger ikke benytter os af de mange dygtige professionelle sejlere, vi har i Danmark.


Sejlerhilsen
Kaj Larsen


Kaj Larsens Juwel 34 er en af de hurtigste både på Limfjorden. Thomas Jacobsen fra United Internet Team Germany har også hjulpet Kaj og hans tropper. Klik på billedet.

            <br />

<LINK:2391:Læs mere om Kaj Larsens projekt i Thisted>

<LINK:2392:Se Video om Kaj Larsen til søs>


www.Culusbonus.dk
http://culusbonus.dk/index.php?pageID=9&size=stor2








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen