100 nye havmiljøvogtere om dagen


Standeren som havmiljøgtere får udleveret til at flyve under salingen.

            SOK’s kampagne ”Stop Olien før den breder sig” er gået over al forventning, siden den blev startet den 8. maj. I dag har 1850 sejlere meldt sig, - bl.a. via Bådmagasinets hjemmeside – som vogtere af det danske havmiljø, først og fremmest ved at melde og rapportere til SOK, hvis de observerer oliepletter eller anden alvorlig forurening, der flyder på havet.  <br />


Ved kampagnens start udtalte chefen for SOK admiral Nils Wang til Bådmagasinet:

”At have sejlerne til at rapportere om olieforurening på havet har tre store fordele: For det første er tiden en meget vigtig faktor, som kan betyde forskellen på om olien når at gøre skade eller ikke. Jo før vi får det at vide, jo nemmere kan vi bekæmpe forureningen og jo mindre er risikoen for at olien når at drive i land.

For det andet er jeg sikker på, at hvis dette rygtes i internationale skibskredse at alle sejlere indrapporterer olieforureninger, så vil jeg æde min gamle admiralshat på, at så tænker skibene sig om to gange, før de dumper olie i danske farvande. En stor del af året ligger der jo altid en sejler, en lystfisker eller en robåd i nærheden. Og jeg skal nok sørge for at rygtet spredes.

Den tredje fordel er, at jo før vi får det at vide, jo lettere er det for os, at indkredse hvilke skibe, der har være på stedet hvor forureningen er sket. I kraft af de nye regler om at alle skibe over 300 tons skal være forsynet med en transponder, der fortæller hvem de er, afsejlingshavn, last, fart, kurs, destination, får vi et billede, som vi kan sammenholde med radarbilledet fra alle de nye kystradarer. Og når observationerne fra sejlerne, kan vi med det samme ”spole filmen tilbage”, og se hvem der er sejlet gennem det forurenede område.

Herefter kan vi sende et fly eller helikopter ud for at tage en olieprøver i vandet, så vi har sikret beviserne. Så snart skibet er i havn kan vi gå om bord og tage en olieprøve, for det er med olieprøver som med fingeraftryk og DNA, der er ikke to der er ens. Hvis skibet forsøger at stikke af har vi bemyndigelse til at gå om bord i rum sø for at tage olieprøver.

Prøverne bliver så sendt til sammenligning hos Danmarks Miljøundersøgelse, og her kan det med 100% sikkerhed afgøres om prøverne matcher. Gør de det, så får det skib, der har forurenet ikke alene lov til at betale en ordentlig bød, men får også lov til at betale, hvad det har kostet os at rydde op, siger admiralen.

Sejlere, der melder sig som miljøvogtere får bl.a. udleveret en lille stander med SOK’s telefonnummer, som kan bæres under salingen. Hvis du ikke er mellem de 1850 der har meldt sig ind til i dag, kan du klikke på den blå bjælke til venstre for denne artikel.









★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen