Efter en pause på næsten 20 år bliver der nu igen bygget nye Knarr-både og dermed nyt liv i klassen. Det må siges at være skæbnes ironi, at det netop er et tysk bådeværft, der skal redde Knarr-klassen. Knarren blev tegnet af den norske bådkonstruktør og frihedskæmper Erling Kristofferseni 1942, for at han kunne have en båd, der lignede et indenskærsfartøj, men som var sødygtig nok til at stikke til England, hvis det skulle blive nødvendigt. Blev det ikke nødvendigt ville han have en god båd efter krigen. Og det fik han. <br />
Knarren er ikke særligt udbredt internationalt, bortset fra fire Knarr-centre, hvor Knarrerne til gengæld er utroligt aktive. Herhjemme er det Øresund, hvor der kan ses op til 40 startende Knarr-både i et almindelig weekend-stævne. Heruover findes der Knarrer i større antal i Oslo, Bergen og på San Francisco bugten.
Oprindelig blev de bygget hos Børge Børresen i Vejle, - først i oregonpine, og fra begyndelsen af 70-erne i glasfiber. Men siden begyndelsen af 80-erne er der ikke blevet bygget en eneste, og det kan begyndes at mærkes på deltagerantallet i klassen i de tre Knarr-lande.
Nu er der igen håb for klassens overlevelse. Et tysk værft CS-Yacht i Stade ved Hamburg har overtaget Børresens gamle plug, og har allerede bygget de første nye Knarre, som er blevet vel modtaget af Knarr-sejlerne. Og nu håber klassen på, at der vil blive solgt Knarre i flere Europæiske lande – især til Holland, hvor der efter sigende skulle være mange interesserede i den bedagede konstruktion, der stadig har træmast og kun fører storsejl og fok.
Den nye tyskbyggede Knarr koster omkring 300.000 kr. plus moms og sejl. Yderligere oplysninger hos Knarr-amiralen Ike Nielsen, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., på Admiralitets hjemmeside www.knarr.dk og eller CS-Yacht i Stade, Tyskland Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.