Dansk topsejler genopbygger engelsk jolle-klasse


Den klassiske BOD jolle fra 1927, der nu genopstår i glasfiber

             For 25 år siden var Dragen en uddøende klasse. I dag er den en af verdens mest aktive kølbådklasser.  <br />


Bag denne fantastiske succes, som består af et genialt design, produktudvikling og dyb kærlighed til den 77 år gamle båd, står ud over Mr. Dragon Him-self Børge Børresen, Vejle, også den dobbelte guldmedaljevinder, flere gange VM i Drage, Poul Richard Høj Jensen, der har udviklet og bygget Drager på sit topmoderne bådeværft Petticrows i Burnham-on-Crouch i det østlige England siden 1989.

Nu forsøger Poul Richard at gøre kunststykket igen, sammen med sin ven og medarbejder, den engelske bådbygger John Mullins. Denne gang er det en tre mands jolle fra 1927 ”18ft Brightlingsea One-Design” for nemheds skyld forkortet til ”18ft BOD”.

Set med danske sejlerøjne, ligner BOD en lille jolle version uden ruf af den gode gamle KDY 15 kvm, Juniorbåd. Den er designet af den engelske bådkonstruktør Robbie Stone fra Brightlingsea, der ligger kun få kilometer fra Petticrows værft i Burnham.

En smuk, lille klassiskudseende, klinkbygget båd med Bermuda-rig og svingbar sænkekøl og plads til en besætning på tre.


Med danske øjne ligner BOD en mellemting mellem en Oslo-jolle og en KDY-15 kvm

            <br />

Stor lokal klasse
BOD-klassen havde en lang storhedstid fra 30-erne til langt op i 60-erne, men kun lokalt på en engelske østkyst med 50 aktive fartøjer.

Nu er der kun en halv snes brugbare BOD brugbare tilbage i træ, men de er stadig aktive, og mange af sejlerne har deltaget i BOD-arbejdet i årtier.

Poul Richard Høj Jensen har studeret og sejlet den lille båd med stor interesse, og han er sikker på, at der er internationalt potentiale i båden, hvis den bliver fremstillet i moderne materialer og til en fornuftig pris. Men bådens vægt og dimensioner bliver der ikke pillet ved.


John Mullins, der sammen med Poul Richard Høj Jensen har genoplivet den gamle klasse.

            <br />

John Mullins udtaler:
"Jeg byggede min første egen BOD i 1962 og havde stor glæde af at sejle med den kloge lillle båd. For to år siden fandt jeg tegningerne frem, og da jeg viste dem til Poul Richard, blev han helt vild, og sagde, at sådan en båd ville han eje. De 15 måneder brugte jeg på research og at bringe tegningerne up-to-date, og så sende dem frem til godkendelse af BOD-klassens organisation. Nu er båden godkendt, og ved juletid begyndte vi at bygge den første båd.

Første båd i vandet til sommer
Den første 18ft Brightlingsea One-Design i glasfiber ventes søsat i løbet af denne sommer, og der er allerede stor opmærksomhed om den lille båd, foreløbigt kun langs den engelske østkyst.

Men allerede på Southhampton bådudstillingen til efteråret, håber de to bådebyggere på international interesse i den klassiske ”nye” bådtype.









★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen