Vil du teste tære-anoder i aluminium?


Alu-anoder forurener mindre end zink. De er 10-15 procent dyrere end de gængse zink-anoder. Fotos: Per Heegaard

            Aluminium er mere aktiv end zink, og foranlediger som en tære-anode en bedre såkaldt katode beskyttelse, siger den danske importør, Torben Qvist fra Olympic i Lunderskov. Samtidig forurener alu-anoder mindre end zink. <br />


En alu-anode har dog fem procent zink indbygget og en smule indium. En kombination, der giver en bedre voltbeskyttelse og sikrer at anoderne forbliver rene og korroderer jævnt.

Den amerikanske alu-anode, Performance Metals, fjerner tvivlen om hvornår den skal udskiftes, da der sidder en rød plastic indikator, der kommer til syne, når anodens størrelse er halveret.

Ifølge salgsdirektør John Scott fra Performance Metals, Inc., så holder alu-anoden mellem 30 og 50 procent længere end en tilsvarende zink-anode og fem gange længere end en tilsvarende magnesium-anode.

Alu-anode ikke udbredt i Danmark
Alu-anoden er ikke meget brugt i Danmark. Det forklarer Torben Qvist således:

"Herhjemme har vi traditioner med zink-anoder. Nu skal vi og forhandlerne forklare de markante fordele ved de miljøvenlige aluminium-anoder frem for zink. Alu-anoderne er både lettere, mere effektive, mere holdbare og mere miljøvenligt. Zink-anoder bør med rette ændres til tære-anoder, eller endnu bedre: alu-anoder for et renere miljø."

Alu-anoderne bliver nu testet i Bådmagasinet gennem sæsonen. Herefter følger vi op med foto og beskrivelse af alu-anoderne.

En alu-anode til skroget på en 30 fods sejlbåd koster typisk fra 86 kr. Mens en alu-anode til skrueakslen koster fra 94 kr. Et sæt alu-anoder til en motorbåd koster cirka 4-500 kr. (Mercury). Henvendelse: Olympic, tlf. 75 58 57 00. www.olympic-as.dk

Vil du teste aluanoder for Bådmagasinet og Olympic?

Send en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og fortæl hvilken båd du har. Herefter vil Jette Jansen fra Bådmagasinet sørge for den videre kontakt til alu-anode importør Olympic i Lunderskov. Anoderne leveres omkostningsfrit.

Vi skal i alt bruge fem testbåde og man skal være indstillet på at medvirke i Bådmagasinet efter sejlsæsonen. Motorbåde er også velkomne.


Alu-anoder er bedre end zink-anoder mener John Scott, tv., fra Performance Metals, USA, med den danske importør Torben Qvist fra Olympic i Lunderskov.

            <br />









★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen