Henriksen: Frederik mangler rutine

Vi har talt med den professionelle Farr40-taktiker, 38-årige Morten Henriksen, der tog andenplads på Capri, mens kronprinsen med Jens Christensen sluttede på 8. plads, blandt 14 både. Det var en fremgang for Frederik, der i forrige stævne sluttede sidst.

Morten, tillykke med andenpladsen. Var det svært at slutte i toppen?

”Vi kom ret godt fra start og skulle vel egentlig have ført efter den første dag, men vi blev snydt lidt af den ofte meget springende og lette vind, så vi sluttede førstedagen med 13 point mod Mascalzones 9 point og sidenhen fik vi ingen chance til at lukke det hul igen.

I forhold til bådene bag os, så er TWT (2'er ved VM) normalt hurtige i let luft, men heldigt for os, så havde de ikke et af deres bedste stævner, så alt i alt var det vel fint nok at slutte som toer.

Coutts og Onorato (AC-holdet Mascalzone, red.) er skræmmende hurtige i alle forhold, både op og ned ad bakke. De bliver svære at bide skeer med til VM.”

Hvordan er det at sejle i Capri?

”Taget i betragtning at stævnet blev sejlet ud for Capri, var det et godt stævne. Normalt er det umuligt at sejle hver dag på Capri, da vinden som oftest er ganske løj, men vi fik afviklet syv relativt gode sejladser,” siger Morten Henriksen og griner lidt.

”Men alt andet lige så er det letvejrs forhold med alt hvad der dermed følger. Øen og de is man købe dér er derimod en førsteklasses oplevelse!!!”

Du var taktiker, hvilke proffer var med ud over dig selv?

”Vi havde Darren Jones (Twirler) med som storsejlstrimmer. Twirler er fra Australien og regerende verdensmester, så han er helt i top i forhold til at få sådan et skiv til at sejle hurtigt.

Derudover var der en anden australier - Dagsy - som vistnok var med på NOKIA-båden, der vandt Sydney-Hobart Race.”

14 Farr40 var I på linien i Italien. Hvorfor så få både?

"Der er VM i Newport, Rhode Island i august-september og flere af de bedste europæiske hold har valgt at lade deres både ligge i Newport sommeren over, for at sejle de stævner der afholdes i det område. Det gælder for eksempel Norwegian Steam som jeg normalt sejler med, men også en række andre hold. Så er der lige Mascalzone Latino, som har en båd hvert sted!!!"

Kronprins Frederik sluttede på en 8. plads med kun seks både efter sig. Er det et flot resultat?

”Ja,- det synes jeg egentlig. Kronprinsen har ikke sejlet ret meget Farr40 sammenlignet med de rorsmænd som han konkurrerer med. Og så skal man også lige huske på, at de fleste Farr40 sejladser afsluttes indenfor ganske få
minutter.

Altså afstanden mellem de første og de sidste er ganske lille, så man skal ikke have ret mange perioder hvor man ikke går godt, før man ligger i den forkerte ende af feltet. Men på læns gik de rigtigt godt og jeg er ret sikker på, at de nok skal få mast sig frem i klassementet i løbet af sommeren.”

Hvad mangler det danske royale hold i dine øjne, for at komme i den bedste halvdel?

”Mest af alt tid og rutine så skal det nok komme.”

Hvad bliver næste opgave for dig?

”Jeg coacher de tre danske besætninger (Meldgaard, Brædstrup og Jensen, red.) frem til og under VM i matchrace for kvinder i denne måned - herefter skal jeg direkte til pinseregatta i Newport i Farr40 med Norwegian Steam,” slutter Morten Henriksen.


Farr40-skipper kronprins Frederik gjorde det godt, men han mangler timer i båden, siger Danmarks førende Farr40-taktiker Morten Henriksen fra Odense. Klik på billedet, så kan du også se Anders Myralf.

            <br />

På øen Capri er der tit meget let vind, men isene er gode, siger Henriksen. Klik på billedet.

            <br />










★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen