Mathis 35 var lidt for livlig, når vinden oversteg 7 m/sek. Den Aalborg-produceret båd fra Mathis Bådeværft har et kæmpe storsejl og en høj 100 procents fok og krængede lige meget nok i mellemluft. Hvad gør man så?<br />
Man kan jo prøve og sætte noget mere vægt i kølen. Og det har Frank Lavresen netop gjort med hjælp fra bådens designer Jan Pedersen.
De to har gode kontakter til North-sejlmager Nihat Eiden. Han er ansat hos det spanske America's Cup-hold Desafio Espaniol.
"Vi sendte ham tegninger af en kommende køl, og så sendte Nihat billeder af forskellige AC-køle. Så vor designer Jan Pedersen er kraftigt inspireret af America's Cup-bådenes køle," siger Frank Lavresen.
Den ny bulb er over halvanden meter lang, mens dybden nu kun er 2,15 meter, hvor den gamle var 2,35. Det giver samlet et mindre DH-mål til Mathis 35-båden, der normalt skal sejle en sømil på 551,8 sekunder.
"Meningen er vi skal sejle stærkere. Det er svært at følge IMX-40 og X-40 i mellemluft, når vinden kom på kryds. Vi har været kanon hurtige i let luft, men vi krænger for meget i mellemluft.
Nu er balancepunkter er rykket en frem så vores beregnet flydemål er fire centimeter ned med stævnen. Vi vil gerne undgå at båden sætter sig mindre på hækken, nu da kølen er blevet 360 kilo tungere," siger Frank Lavresen.
Jan Pedersen: Som en delfin
Om kølen siger designer Jan Pedersen fra Århus:
"Bulben er meget delfin-inspireret, men den fisk går også hurtigt gennem vandet. Der er en meget lav friktion på en delfin. Og hellere lave en lang end en for fed bulb. På en fed bulb er meget friktion."
Mathis 35-holdet fra Randers Sejlklub havde ikke råd til at teste den ny køl før den blev sat på vandet i påsken. Holdet skal i år sejle Fyn Cup og den norske Færder-sejlads og Watski Two-Star. Det bliver også tid til Flensburger Herbswoche og to stævner på Øresund.
<br />
<LINK:2243:Læs mere om Mathis 35>
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=58&ContentID=4939&1145365187