ABN 1 stadig storfavorit


Skipperne John Kostecki, Sebastien Josse, Paul Cayard, Bouwe Bekking og Torben Grael er klar til start. Fotos: Troels Lykke

            Her er overskyet søndag morgen. Om få timer kl. 13.00 lokal tid (18.00 dansk tid) vil de seks både forlade tropiske Rio og begive sig op mod Kalmebæltet. <br />


Hollænderen, den 41-årige navigatør Marcel Van Triest fra Brasil 1, fortalte i går til Bådmagasinet, at han forventer let vind de første par dage. Det kan blive et lotteri ved indsejlingen til Baltimore/Annapolis.

Problemer med huden
Det bliver en noget varm affære. John Kostecki, ny skipper på Ericsson Racing Team, forventer derfor problemer med huden.

”Det havde jeg sidst jeg tog turen nordpå herfra. Man skal passe på infektionerne,” siger Kostecki, som man har store forventninger til.

Magnus Olsson, teknisk chef og med i den sportslige Ericsson-ledelse, var med til at sætte Neal McDonald af som skipper og i stedet sætte det mere sikre illbruck-kort Kostecki.

”McDonald var ikke god nok til at udvikle sejlene og han var ikke tilstrækkelig med i beslutningerne om bord. Det er jo ikke kun for sjovt det her. Et hold der bruger 100 millioner (svenske kr.) skal drives som en stor virksomhed.

Man kan ikke bare klappe McDonald på skulderen og sige. Det må I lige gøre bedre næste gang. Derfor blev han fyret som skipper. Kostecki er med en ny trimmer Hallcrow med til at gøre de britiske North Sails bedre. Det har vi gjort alt for dårligt indtil nu,” siger Magnus Olsson.

Kronprinsesse til start
Inden starten i dag skal vi i øvrigt til pressemøde med den kæmpe skuffelse Ericsson, hvor Kostecki vil forklare flere ting. Sveriges kronprinsesse Victoria, gudmor for Ericsson er også til pressemødet.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal spørge hende om. Måske hvornår hun har set Frederik sidst. Nej, jeg ved det ikke, men hun tiltrækker journalister.

Ericsson er en hidtil sportslig skuffelse, men Magnus Olsson fortalte at to kontrakter er kommet i hus til Ericsson-firmaet på grund af Volvo Ocean Race.
”De lyder på 4-5 milliarder, det skal man også lige huske på, når firmaerne networker med hinanden på kajen,” siger svenskeren.

Gunnar Krantz tror selvfølgelig på at ABN kommer først til Baltimore. En tur på 5000 sømil, der er beregnet til 15 dages sejlads.

”Men Cayard og Pirates of the Caribbean har formået at udvikle deres sejl. Det samme har movistar og Bouwe Bekking. Vi vil nok se Farr-bådene komme mere frem i forhold til ABN-bådene, da vinden nu er lettere på denne etape,” siger Volvo Ocean Race-eksperten.


Bouwe Bekking.

            <br />


            <br />

Hun sejler ikke.

            <br />


            <br />


            <br />




            <LINK:2180:www.volvooceanrace.com><a href="http://www.volvooceanrace.com" target="_blank" >www.volvooceanrace.com</a><br><br><br>






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen