Alinghi-designeren fra Hornbæk


Michael Richelsen har en kæmpe erfaring og blev delvist headhuntet til Alinghi i 2003. Klik på billedet. Fotos: Troels Lykke

            Pinligt. Vi indrømmer det. Vi talte forkert da vi opgjorde antallet af danskere i America's Cup. Øh.., vi glemte lige Michael Richelsen fra Alinghi. Han er den 14. danske mand i America's Cup. <br />


Og det har Richelsen sådan set været siden slutningen af 2003. Manden, der en gang om måneden er hjemme hos sin kone og to børn i Hornbæk, ellers knokler han på sin computer på Alinghi-basen i Valencia. Her besøgte vi ham.

"Du har 15 minutter med Michael," sagde en ung, lidt stramtantet, men flot pressekvinde til Bådmagasinet. Vi fik næsten en time med den alt for oversete dansker i den hjemmelige sejlsportspresse.

For da pressekvinden i det moderigtige Alinghi-tøj med stramme cowboybukser 20 minutter senere kom hen for at sige, at interviewet var løbet ud, så forklarede Michael Richelsen at han havde tid til Bådmagasinet.

Uddannet på DTU i Lyngby og med til 3DL
Det fulde interview kan du læse i Bådmagasinet senere. Vi kan dog godt afsløre et par ting om Richelsen, der udover jobbet hos Alinghi, stadig er ansat i North Sails Marine Group på nedsat tid.

Han er uddannet på DTU i Lyngby i slutningen i 70'erne i faststofmekanik (styrkelære) og har også en licentiatgrad i sit fag. Han har arbejdet for North Sails i USA i mange år og var bl.a. med til at få 3DL North Sails på skinner i Nevadaørkenen i 1995.

Richelsen har været involveret i en del America's Cup-kampagner i 1983 i Newport, 1987 i Freemantle, 1992 og 1995 i San Diego, 2000 i Auckland.

I 1997 gjaldt det tillige arbejde på Cayards America One, hvor Richelsen igen flyttede til USA fra Danmark.

Designeren var også med i det danske America's Cup-forsøg i 80'erne, der kuldsejlede med Bandolowski. Det talte vi kort om.



            <br />

Med illbruck som designer
Det var også Richelsen, der var med i konstruktionen af illbruck-båden under Volvo Ocean Race. Efterfølgende i 2003 var danskeren med til at tegne illbrucks America's Cup-båd, der dog aldrig kom på vandet med tyske folk.

"Men det blev aldrig til noget da illbruck løb tør for penge. Siden købte Team New Zealand båden," siger Richelsen, der til hverdag arbejder fra syv morgen til otte aften med design på computeren. Der er samtidig en del møder, debriefings og en halv dag på vandet om ugen. Det bliver til 78 timer om ugen.

"Og så arbejder man også lige lidt når man kommer hjem. Vi arbejder seks dage om ugen," siger Richelsen.

Et computergeni
Richelsen skulle ifølge Jann Neergaard fra Oracle-holdet, være et computergeni, som North Sails i mange år har brugt.

"Jeg udvikler værktøjer til sejl, mast, køl og andet design," siger Richelsen, der er chef for fem designere. I alt er 15 designere hos Alinghi.

Læs interviewet senere i Bådmagasinet om en overraskende åben verdensklassedesigner.


Richelsen, th., havde mere tid end de 15 minutter vi ellers kun fik lov til at interviewe i, af Alinghis presse-kvinde.

            <br />

<LINK:2160:Læs mere om America's Cup>



www.americascup.com/en/








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen