Man kan undres over, at forfaldne både efterlades i vandet vinter over, og oftest bliver de ikke tilset af ejeren. Man kan med grove ord sige, at de forfaldne efterladte både ligger og fylder op i havnene. Et problem, da flere havne har mangel på havnepladser, og der i flere havne eksisterer lange ventelister. Havnene har stort set ingen tiltag og handlinger, de kan tage i brug overfor de misligeholdte bådes ejere.
Denne Impalar 28 var for få års siden en af de rigtige smukke og yderst velholdte både i Aabenraa Sejlclub
Hvor stort er problemet?
Bådmagasinet har foretaget en rundringning til flere havnefogeder landet over for at høre, hvor stort problemet er og ikke mindst for at høre, om havnene gør noget aktivt ved de både, der ligger og forfalder. Havnefoged i Kerteminde Marina Jimmy Pedersen fortæller: "Problemet er ikke så stort i Kerteminde Marina, men det sker da, at vi griber ind - især hvis båden ikke er sødygtig, hvilket er en forudsætning for at kunne ligge i Marinaen. Så fjerner vi båden på ejerens regning. Det vil har oplevet nogle gange i vores Marina er, at folk får købt en båd, der kræver lidt for meget istandsættelse end de kan overkomme - og til sidst opgiver de helt båden".
Algerne gror godt på dækket af denne båd
Det svære dilemma
Havnefoged Jens Jacob Sørensen i Aabenraa Lystbådehavn udtaler til Bådmagasinet: "Vores største dilemma er, hvor går grænsen - hvornår er båden så misligeholdt, at vi som havn bliver nødt til at gribe ind? Det er især vanskeligt, når bådejeren betaler de regninger, vi sender ud. I Aabenraa Lystbådehavn har vi 2-3 både, der er efterladt af ejeren. Vi er dog begyndt at ringe til bådejeren for at høre, hvad der skal ske med vedkommendes båd. Aabenraa Lystbådehavn har på nuværende tidspunkt ingen venteliste til en bådplads, men havnen har lige investeret syv millioner kroner i renovering af havnen, så den bliver mere tidssvarende. Jens Jacob slutter af: "Derfor er det synd, når en algebegroet og misligeholdt båd ligger ved siden af velholdte både i lækre moderne faciliteter".
Klager fra nabobåde
Kenneth Højlund Jensen, der er havnefoged i Køge Marina, fortæller: "Vi har et par såkaldte grønne både i marinaen. Den ene er en Bianca 420, hvor ejerne betaler havneafgiften hvert år, men båden forfalder hvert år. Uenigheder blandt bådens ejere har medført, at båden er blevet efterladt. Et skud ville være, at båden har været 900.000 kroner værd, men ville i dag kun kunne sælges for omkring 50.000 kroner på grund af bådens stand. Vi kan ikke gøre noget ved sitautionen som havn, og vi må høre på nabobådenes berettigede klager hvert år". Kenneth forsætter: "I Køge Marina har vi stadig ventelister på bestemte størrelser bådpladser, så det er lidt ærgeligt, at en bådplads er optaget af en såkaldt grøn båd".
Det store spørgsmål er: Hvad kan vi gøre sammen for at undgå både, der ligger i havnene og forfalder?