”Alle i det danske samfund må accepterer et hårdere skattetryk, også i vores fritid”, argumenterer ministeren for. Forslaget vil ramme lystsejlere såvel som campingvogns ejere, der fremover skal betale en afgift på sejlet sømil alternativ pr. kørt kilometer.
Forslaget har på forhånd bred opbakning hos regeringspartnerne, og vil om muligt kunne sendes til afstemning i Folketinget inden sommerferien. Ren praktisk skal alle både, bygget efter år 2010, have installeret en GPS-unit som kan aflæses centralt af SKAT. Bådejeren skal selv finansiere denne GPS-unit.
Alle både bygget før 2010 skal i første omgang aflæse deres log løbende over sæsonen. De skal derefter indberette antal sejlede sømil via SKAT’s hjemmeside 1. juli og 1. oktober.
Skatteministeren erkender at det kræver en høj grad af selvjustits, hvorfor SKAT også vil iværksætte en intens kontrol, gennem de danske havnefogeder. For at imødegå landsmødets kritik om en social skrævvridning i beskatningen, lægger Thor Möger Pedersen op til, at ældre over 65 år alene skal betale en grundskat på 5.000 kr. og friholdes for eventuel indberetning.
Skatteministeriet har beregnet, at den nye beskatning på sejlbåde og campingvogne vil give et årligt provenu i omegnen af 350 millioner kroner.
For Thor Möger Pedersen ligger der også den politiske sidegevinst, at bådejere og campingvognsejere, i konsekvens af den nye beskatning, vil sejle og køre mindre. ”Det får hermed også en positiv effekt på CO2-udslippet, og bedre plads i samfundet.” fortæller den miljøbevidste skatteminister.
Redaktionen har forsøgt at få en kommentar fra DS´s formand Hans Natorp, desværre forgæves da han er gået på påskeferie. Men når protesterne kommer fra Brøndby, vil det blive mødt med hovedbudskabet fra landsmødet om, at: ”SF blæser til kamp mod de privilegerede”. I skatteministerens optik hører især sejlerfolket til samfundets privilegerede,. Thor Möger Pedersen udtrykker det således: ” Sejlere er mennesker, der aldrig oplever, at budgettet vælter, fordi køleskabet sætter ud.