Man må ikke cykle på hverken Storebæltsbroen eller Øresundsbroen, og det er dyrt at få cyklen med toget samtidig med at man ikke får motion og frisk luft. Men den nye italienske rygsæk indholdene en SHUTTLE-BIKE, der på 10 minutter kan forvandles til undervandskroget til en vandcykel, og igen forvandle en almindelig cykel til et havgående fartøj, der drives med pedalkraft og kan sejle op til seks knob over både Storebælt og Øresund.
Siden 1992 har alverdens opfindere konkurreret om at skabe en ”bycycle boat”, og Shuttle-Bike er foreløbig det bedste, letteste og hurtigst sejlende projekt, i konkurrencen, der apropos vand blev udskrevet i Venedig.
Ud af en 12,7 kg rygsæk fremdrages to oppustelige pontoner, en pumpe og et stativ, som kan holde en cykel. På cyklens baghjul monteres en rulle, der via et kabel flytter kraften om til en propel, der er monteret under forhjulet. Forhjulet kan naturligvis drejes, så man styrer fartøjet ligesom, når man cykler, så man kan vende 360 grader ved at dreje styret 90 grader. Og da kraften kommer fra baghjulet, kan man justere fart og kraft med cyklens almindelige gear, hvis den gamle skærveknuser ellers er udstyret med gear. Næsten alle cykler med almindelige hjul passer til Shuttle-Bike stativet. Maksimum vægten er 125 kg, men i ”redningsoperationer” og for nedsat fart kan de to pontoner bære op til 200 kg.
Der er endnu ikke sat pris på fartøjet, men med den hast som billetpriserne – også for cykler - stiger hos DSB, kan det ikke vare længe, før det kan betale sig at anskaffe en Shuttle Bike. Og tænk så på de mange fordele der er ved dette udstyr, næste gang gaderne i vore byer bliver oversvømmet af styrtregn. Det er det italienske SBK Engineering, der har sat dette maritime ekstraudstyr til cykler i produktion, og man kan se fartøjet i funktion her: