Kornum ’absolut tilfreds’ med ottende plads

Dansk windsurfings suverænt stærkeste navn Sebastian Kornum sluttede som samlet 8’er i den spanske World Cup efter seks intense dage med foilsejlads i alle tænkelige vindforhold.

’Der er masser af højdepunkter fra stævnet, som for alle deltagere var et af de mest udfordrende nogensinde, så jeg er absolut tilfreds’ – lyder den klare udmelding fra Kornum på vej hjem fra stævnet.

Barske forhold
48 surfere fra 21 nationer deltog i world cuppen i Costa Brava, der for første gang udelukkende blev afviklet på foil. Spændingen summede i luften op til stævnet – ville Tramontana-vinden ramme ind med 15-20 m/s fra nord, som den gør det så ofte i regionen? Og hvordan ville det være at sejle med foils i så barske forhold? Der blev gennemført sejladser i alt fra 3-20 m/s med vindstød op til 25 m/s, så hele paletten var i brug – og ikke uden udfordringer.

’Rent praktisk er det en udfordring at omstille sig fra helt let vind den ene dag, for dagen efter at vågne op til Tramontana-vind og sandflugt på stranden. Der skulle minimum to mand til for at få brættet løftet sikkert ud i vandet, og da starterne gik, faldt sejlerne som fluer, og desværre med både fysiske og tekniske skader som følge. Om det var forsvarligt at foile i så hårde forhold ved jeg ikke…men det nytter jo ikke noget når startskuddet går’ – fortæller Sebastian.

’Med foilsejlads i helt let vind er det heldigvis ikke længere en udpræget fordel at være stor og tung. Fysik og taktik har fået endnu større betydning i helt lave vindstyrker, hvor de mest adrætte formår at pumpe sejlet hele banen rundt, og på den måde holder 15 knobs boatspeed på både kryds og slør. Ikke overraskende klarer RS:X-sejlerne sig godt (mange er skiftet til foil), for i One Design-klasserne lærer de at begå sig i disse forhold. Mange af de tungere og mere etablerede world cup sejlere vil efter Costa Brava uden tvivl prioritere den fysiske træning højere’ – mener Sebastian.

’Stævnets mest ekstreme udfordring var helt klart op/ned sejladsen i Tramontanaen, men her kæmpede vi trods alt primært med os selv og med at undgå crash på en forholdsvis stor bane. Men da dommerne de to sidste dage ændrede banerne til korte, hektiske halvvinds-baner, må jeg sige at vi nåede toppen af det risikable. Et 16 mand stort felt, som bommer foilende – og samtidigt - omkring første mærke, kan næsten ikke gå godt, og jeg er glad for at jeg skruede 5% ned på risikovilligheden til fordel for stabile resultater. Det lykkedes mig – som en af de eneste – at kvalificere til alle finaler, og det betød i sidste ende at jeg kunne slutte top 10 i stævnet’.

Mest action nogensinde
I alt 11 finaler blev gennemført i Costa Brava, og forud for hver sejlads lå to elimineringsrunder, så alt i alt blev det et af de mest actionpakkede world cup stævner nogensinde. Helt til sidste sejlads kunne alt ske på resultatlisten, for kun få deltagere nåede at vinde mere en én sejlads, og stort set alle havde en eller flere sejladser, hvor det resultatmæssigt gik helt galt.

At der var hård kamp om resultaterne ses tydeligt på resultatlisten, hvor den 26-dobbelte verdensmester Antoine Albeau fra Frankrig sluttede som 12’er og den dobbelte OL-guldvinder Dorian van Rijsselberghe som nr 24.

Sølle to point adskiller efter Spanien 1. og 8. pladsen i World Cuppens samlede foil-rangliste (efter Japan og Spanien). Her topper Italien’s Matteo Iachino med 10 point (a point med de efterfølgende tre konkurrenter) mens Sebastian Kornum indtager 8. pladsen med 12 point og gode kort på hånden for resten af sæsonen.

Udover Sebastian Kornum deltog tre andre danske windsurfere i Costa Brava. Peter Nors fra Glyngøre sluttede på 35. pladsen med Niklas Lillelund fra Århus lige efter på 37. pladsen, og Mads Jepsen fra Juelsminde som nr 43. Ikke umiddelbart det bedste stævne for de tre unge danskere, men rigtig god erfaring inden der næste weekend sejles Nordisk mesterskab på dansk grund i Limfjorden.

cb19 fl foil slalom gybes

Et 16 mand stort felt, som bommer foilende – og samtidigt - omkring første mærke, kan næsten ikke gå godt. Foto: Carter / PWA WorldTour.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen