Snart kan vi se de monstrøse, 72 fods vingesejl-katamaraner som skal udkæmpe kampen om America's Cup i San Francisco sommeren 2013. Allerede i juli søsættes de første af slagsen, fortæller forsvarerne af cup'en, Oracle Racing Team. De er allerede langt i byggingen af deres egen, og det er tydeligt at de enorme omkostninger som har præget America's Cup, ikke er blevet lavere. Virksomheder med speciale i militær teknologi er involverede, og den amerikanske båd bliver bygget fire forskellige steder. Årsagen er, at hver af de fire repræsenterer verdensførende kompetencer på de forskellige byggetekniske områder.
AC72 bygges efter boksregel
AC45, som stadig er i gang med deres Worlds Series, blev bygget som en entypebåd af samme producent, mens AC72 bliver bygget efter en boksregel, som tillader holdene at jonglere med mål og dimensioner på en anden måde. Bådene har samme længde, bredde og højde, men ellers er det stort set frit slag. Det bliver altså igen et teknologi-race, i mindst lige så høj grad som en kapsejlads.
Først i krig næste år
Den nye AC 72 vil først sejle kapsejlads for alvor under Louis Vuitton Cup i juli 2013 – og så selvfølgelig til finalesejladserne i september samme år. Se video nederst i artiklen!
Her kan du sammenligne specifikationerne på de to AC-katamaraner:
AC45:
Skroglængde: 13.45 m.
Maks bredde: 6.90 m.
Vinghøjde: 24.50 m.
Maks dybgang: 2.70 m.
Vægt: 1.400 kg.
Ving areal: 93.7 kvm.
Fok: 30 kvm.
Gennaker: 100 kvm.
Mandskab: 5 x 85 kg.
AC72:
Skroglængde: 22 m.
Maks bredde: 14 m.
Vinghøjde: 40 m.
Maks dybgang: 4,4 m.
Vægt: 5.900 kg.
Ving areal: 260 kvm.
Fok: 100 kvm.
Gennaker: 400 kvm.
Mandskab: 11 x 92 kg.