Med sin dyrekøbte sejr i "The Cup" i Valencia i 2010, fulgte det privilegium at definere rammerne for næste opgør. Det har makkerparret Ellison/Coutts og deres Oracle Racing Team brugt flittigt, og på flere måder langt mere radikalt end nogen AC-forsvarer før dem.
Et brud – men hvilket?
Som mange har opfattet, vil næste Cup markere et revolutionerende brud med historien. Men hvordan? Hvad sker egentlig, og hvordan vil den 34. America's Cup sejles? Hvad er status? Det forsøger vi at klargøre i en magasinartikel i det nye nummer af Bådmagasinet.
"Hm..."
Vi ser på bådene, formatet og formidlingen, og giver en subjektiv kommentar med på vejen – her et citat fra artiklen:
"Kritikerne har næppe helt uret i at matchrace-formatet får helt nye vilkår, når der skal sejles med katamaraner med vingesejl. Og det er relativt let at forestille sig Larry Ellison med en tankeboble over hovedet: "Hm.. i en vingesejldrevet flerskrogsbåd burde vi have ret pæne chancer..."
Men lad os skubbe alt det til side: Som tilfældet var i Valencia i 2010, så skaber AC et fabelagtigt show og nogle dybt interessante både og sejladser – uanset at der er ufint trav på de indre linjer. At katamaranerne sælger billetter, er der ingen tvivl om, og for professionelle sejlere må det vel være betydeligt sjovere at sejle i både, som ligger i front af udviklingen. Som vi allerede har set i America's Cup World Series, så holder ikke verdens bedste sejlere op med at være verdens bedste sejlere, blot fordi de skal sejle hurtigere..."
Læs hele artiklen
Artiklen kan læses i sin helhed i Bådmagasinet januar som kan findes på gaden nu, som online- eller iPad-magasin her på siden.
Abonnenter kan også læse artiklen i vores artikelarkiv i dag – et webabonment fås lige nu til intropris på 149 kr. for 12 måneder. Læs mere om abonnementsmulighederne her.