Gram-Hansen og Køstner vil tilbage i America’s Cup


Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner har aldrig sejlet Extreme 40 katamaranen, men de to danskere har dog en del erfaringer med flerskrogsbåde. Blandt andet de hurtige Decision 35 kulfiberkatamaraner på Genevesøen, fortæller Gram-Hansen. Foto: Per Heegaard.

Vejen til kampen om verdens ældste sportstrofæ er blevet endnu længere for danske sejlere efter America’s Cup nu skal sejles i flerskrogsbåde. Det er ikke længere nok at være blandt verdens bedste matchrace sejlere – en status der ellers fik et stort antal danske sejlere ind i varmen i den 32. America’s Cup i Valencia. Blandt dem var Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner, der på det italienske hold Mascalzone Latino havde stor succes.

Måtte gøre noget selv
”Vi følte vi måtte gøre noget efter de store ændringer i America’s Cup konceptet, hvis vi skulle være med igen,” forklarer Jes Gram-Hansen til Bådmagasinet.

”Efter mange overvejelser kom vi frem til at den bedste måde, at komme tilbage i gamet på, var selv at starte et Extreme 40 projekt. Da det er svært, at sælge et projekt, der kun eksisterer på papiret til danske virksomheder, har vi skabt et grundlag ved at købe båden, som vi nu kan præsentere til potentielle sponsorer.”

Køber dansk rekordbåd
Båden der danner grundlaget for projektet er katamaranen Extreme 40. Båden er ikke ukendt for danske sejlere, for den tidligere ejer Erik Filsø Pedersen satte i 2008 rekord i Palby Fyn Cup med katamaranen på lige over 10 timer.


Extreme Challengers katamaran udstilles lige nu i Fredericia i forbindelse med Boat Show og den vil også være at se under Både i Bella. Foto: Per Heegaard.


Extreme Challenge-projektet skal i år finansieres ved eventsejladser med virksomheder. Målet er at afholde 25-30 events i 2011. Herefter er næste skridt deltagelse i Extreme Sailing Series, hvor flere af de nuværende America’s Cup hold bruger Extreme 40-klassen som træning, til næste år.

Der mangler danske professionelle projekter
Et af målene med Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstners Extreme Challenger-projekt er også at skabe en base til at udvikle danske sejlere frem mod America’s Cup. Jes Gram-Hansen fortæller:

”En del af problemet med at få danske sejlere involveret i de store projekter er, at der ikke er nogen professionelle sejlsportsprojekter herhjemme. Når man som sejler går videre fra de Team Danmark støttede OL-klasser, findes der ikke noget reelt alternativ til at fortsætte udviklingen frem mod en professionel karriere i sejlsport.”

”Selvom man som dansk sejler får en fod indenfor på et udenlandsk projekt, skal der ikke meget til, før man hurtigt bliver smidt af igen.”

Kostbart projekt
Kulfiber katamaranen Extreme 40 er ikke billig – også selvom man køber den brugt. Herudover har Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstners projekt en økonomisk udfordring. For skal det lykkes sejlerne at komme med i Extreme Sailing Series næste år skal der sikres sponsorstøtte i omegnen af 4 mio. kroner.

Allerede nu har flere danske virksomheder meldt deres støtte til projektet. Fra IT-virksomheden Trifork har direktør Jørn Larsen valgt at fortsætte sit samarbejde med sejlerne. Herudover støtter producenten af verdens første kulfiber solbrille, BLAC, Henri Lloyd og Watski også op om projektet.

Læs mere om det nye danske sejlsportsprojekt på .


 

http://www.extremechallenger.dk

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen