Emirates Team New Zealand vinder i suveræn stil 10. sejlads, og med samlet 7 sejre dermed den 36. udgave af America's Cup.
Peter Burling og hans team var aldrig i tvivl – de ville gå efter højre side af banen, hvilket også blev tydeligt i startproceduren.
De forsvarende mestre kom ikke bedst fra start. De lod LRPP få den læ start, for straks at vende for at gå til højre. Kiwi’erne ville have højre side af banen, og vidste det lang tid før starten gik – var det deres lokal-kendskab som spillede ind her?
Selv om det var spænende klassisk Match Race på første halvdel af første ben, så sad man med fornemmelsen, at ETNZ kunne trække fra, og det var lige præcis hvad der skete.
LRPP hang pænt på til første bund-gate-runding, hvor vi oplevede en lille mikroskopisk fejl fra LRPP – men stor nok til at cementere ETNZs føring.
Og – (den bruger vi lige igen, red.) - herfra så Peter Burling og ETNZ sig ikke tilbage…
Det er velkendt - den hurtigste båd vinder America's Cup, og Emirates Team New Zealand VAR hurtigst. Selv om Spithill & Team gjorde alt hvad de kunne, af deres bedste Match-Race-trick, så kunne de ikke holde Burling & Co. tilbage.
Fremtiden for AC
Nu skal der helt sikkert festes i New Zealand, men herfra gælder det så næste Cup - hvordan kommer den næste America's Cup til at se ud? - Hvem spiller udfordrer kortet? - Hvilke både skal der sejles i? - Og et af de helt store spørgsmål - vil det for første gang lykkes et team uden for USA, at forsvare Cuppen to gange?
Det forlyder at teamchef for ETNZ Grant Dalton er i tæt dialog med Sir Ben Ainslie og hans Ineos Team, og spekulationerne går på, om der næste gang skal kæmpes om The Auld Mug, tilbage hvor det hele startede, i England.
Mange interessante spørgsmål, som vi naturligvis følger op på, når svarene dukker op i fremtiden.
Lidt statistik fra 10. og afgørende sejlads - bemærk fartforskellen..! Italienerne var på en mission impossible, når du er oppe mod en båd der faktisk er tæt på 2 knob hurtigere end din egen - både på kryds og læns!