Velkommen til resume af 9. sejlads, hvor vi for første gang skulle opleve bane C – The Stadium Cource, tæt på land.
Ikke mange dage har været helt ens, og denne her blev også en helt ny dag. Overskyet, 15+ knob og en vestlig vind. Forudsigelsen lød på en senere vinddrejning på helt op til 40-60 graders vinddrejning, så det handlede om at få dagens første sejlads i gang hurtigst muligt.
Med lidt over en halv times forsinkelse kan jeg godt røbe at 9. sejlads bestemt var værd at vente på. What a race.
Med noget der kunne ligne et ens fokke-valg mellem de to kombattanter, kom ETNZ af sted som læ båd. LRPP udnyttede deres eminente måde at sejle højt på, og blev hængende til luv - en krævende manøvre, som lige præcis gav dem fordelen ved først vending hvor ETNZ ramte afgrænsningen af baneområdet. LRPP vendte synkront, og havde nu den læ fordel, og med deres højde gik der ikke længe før ETNZ måtte vende væk, selv om de også hang på oppe til luv, længere end ventet.
Simultan runding
For første gang så vi en totalt lige top-gate runding. Ét sølle sekund skilte de to, som valgte hvert deres mærke. På første løber så vi Jimmy Spithills Match Race skills, og en klassisk bomning ’oven på’ ETNZ sad lige i skabet, og da italienerne lidt senere sejlede ETNZ ud over lay-line, ja – der lignede det en komfortabel føring til LRPP.
Med LRPP i total kontrol gik de ud på næstsidste ben med det frie valg – skulle de vælge venstre eller højre side af banen. Gennem sejladsen havde trykket virket bedst på højre side, så man kunne undre sig over LRPP valgte venstre, og lod ETNZ gå alene på højre side, en beslutning som skulle vise sig at blive skæbnesvanger.
Kunne sejle frit
En frit sejlende Peter Burling om bord på ETNZ - på den rigtige side af banen er livsfarligt, og der gik heller ikke lang tid før de førte med +300 meter, og gik ud på sidste ben i solid føring.
6-3 til de forsvarende mestre – et smertefuldt nederlag for italienske LRPP, som sejlede en helt perfekt sejlads, men tvang ETNZ ud på den rigtige fløj.
9. sejlads var foilende Match Race i verdensklasse - ubetinget finaleseriens bedste sejlads, og med Emirates Team New Zealands føring på 6-3, erobrede de seriens match bold.
Vindskift
Det var som om vinden forsvandt da bådene gik i mål, og med den føromtalte varslede vinddrejning var det et spørgsmål om race-director Ian Murray kunne nå at få gennemført 10. sejlads i fair og retfærdige vindforhold.
Kl. 06:00 var tidsgrænsen, og på det tidspunkt var vinden endnu ikke slået igennem fra den nye retning.
Vi må alle vente endnu en dag, før vi (måske) kan kåre vinderne af den 36. udgave af America’s Cup. Stillingen er 6-3 til de forsvarende mestre Emirates Team New Zealand.
10 & 11 sejlads er planlagt til onsdag.
Bådmagasinet er på plads, stay tuned…
Indtil da, spool frem til ca. 42:30 og se, eller gense - dagens eminente sejlads: