Lørdagens sejladser blev afviklet på bane A, i en svag til jævn vind a la det vi oplevede fredag. Forudsigelse på mellem 5-12 knob, reelt i midten af skalaen på omkring 8+ knob.
De fire første sejladser har været vundet af den båd som kommer ind i startproceduren på bagbord, altså den båd der går først ind over linjen til pre-starten. Det har virket som om båden der kommer ind på styrbord, og behov for at bomme ind over linjen og jage modstanderen, ikke har kunnet finde det rette moment.
Den rytme fik vi brudt i dagens femte og sjette sejlads.
Emirates Team New Zealand gik først ind, men tabte. Det katastrofale for et team skete for de forsvarende mestre – de røg ganske enkelt af deres foil i startproceduren. I deres forsøg på at slå lidt tid ihjel, fik de bremset båden så meget op, at de røg af deres foils. De mindre foils kunne simpelthen ikke holde ETNZ oppe, og de måtte falde af for at opnå speed nok til at foile.
Luna Rossa Prada Pirelli kom fra læ, gik højere og med speed mod linjen, og jeg bliver nød til at bruge en noget slidt formulering – femte sejlads var virkelig slut før den begyndte.
For med en yderst favorabel venstre-side på banen, og en foræring i startproceduren, så var det ’a walk in the park’ for italienerne at cruise sejren hjem. En føring ved første mærke på over 30 sekunder blev aldrig sat over styr, og føringen i den samlede stilling på 3-2 til de italienske udfordrer og Luna Rossa Prada Pirelli var en realitet.
Sjette sejlads
Den blev ikke kun en tro kopi af femte – blot med modsatte teams, men også en tro kopi af fredagens. Med ETNZ med ryggen mod muren vandt de suverænt starten, og endnu en gang var sejladsen stort set afgjort inden den kom i gang.
LRPP gik først ind i pre-starten med ETNZ virkelig tæt jagende. Ved kanten af baneområdet bommede LRPP, mens ETNZ vendte, og blev højt ift. linjen.
LRPP manglede tryk, og pludselig befandt de sig i samme position som ETNZ gjorde i femte sejlads. Bådens skrog i vandet, af deres foil, mens deres konkurrent blæste forbi og kunne gøre hvad der passede dem. En 160 meters føring i startskuddet, blev øget til ca. 1.500 (!) meter, og stillingen 3-3 efter seks sejladser er en realitet.
Hvad ved vi
Her tæt på halvvejs i serien bliver det bekræftet Big Time. Starten er altafgørende for de her type sejladser.
Der er ingen tvivl. ETNZ har den båd der kan opnå den højeste speed, men deres kurs mod mærket (VMG, red.) er markant anderledes end LRPP. De forsvarende mestre sejler med mindre og lige foils, så her er tale om et komplet forskelligt set-up på de to kombattanters både.
Spørgsmålet begynder at trænge sig på. Er italienernes mere fleksible set-up, og en iskold Jimmy Spithill det som skal til, i det vejrvindue med svag til jævn luft, for at vinde America’s Cup, eller bliver det Peter Burling og den hurtigste båd som kan løfte trofæet The Auld Mug. På lidt længere sigt (fra mandag, red.) loves der mere luft, og her vil ETNZ’s båd stige af i røgvand af speed.
Der sejles stadig to sejladser om dagen, til det første team opnår 7 sejre, så vi skal på den igen søndag, mens det faktisk kan blive afgjort natten til mandag – eller måske skal vi have fat i tirsdag og onsdag nat, hvis serien skal afgøres i 13. sejlads ved stillingen 6-6?
Stay tuned, vi har gang i en ekstrem spændende America's Cup serie...