YES - the game is on...se Highlights

Dagen alle America’s Cup fans havde ventet på. Første dag i den 36. udgave af America's Cup.

Der blev sejlet på bane E, med en vejrudsigt på 12-15 knob, og her var vi helt klart i den høje ende af forudsigelsen, da første sejlads blev skudt i gang.

Spændingen var på sit højeste i pre-starten, som dog aldrig blev rigtig tæt. Med Emirates Team New Zealand (ETNZ) som første båd ind i start området gik de dybt. Luna Rossa Prada Pirelli forsøgt at jage uden af få det berømte ’hook’ hvor du får låst din modstander med et overlab. Få sekunder før skuddet kunne det se ud som om begge var for tidlige, men det lykkedes ETNZ at ramme linjen i det splitsekund skuddet lød, og en ’my’ bedre end LRPP – hvilket blev afgørende. Bedre fart og til luv for LRPP hev The Kiwi’s hjem via hydraulikken, og steg af i en fart, som LRPP ikke kunne matche.

Jimmy Spithill, rorsmand på LRPP forsøgte sig efter få sekunder, med det der kunne ligne en desperat luffe match og kaldte en protest, som dog blev korrekt afvist. Herfra var det ’walk in the park’ for ETNZ at sejle den hjem. Allerede på andet ben stoppede ETNZ med at dække LRPP af, og med en føring på mellem 14 - og sluttelig 30 sekunder, blev sejladsen aldrig rigtig spændende.

Mindre foils – mere aerodynamisk
I AC-kredse er det en slags ordsprog – ’en langsom båd har aldrig vundet America’s Cup’ og i de vejrforhold vi oplevede i første sejlads, blev det ordsprog bekræftet Big Time. Med lidt over 1 knob hurtigere på kryds, og tæt på 1,5 knob hurtigere på læns, var ETNZ bare hurtigere end LRPP, og det kunne se ud som om de mindre foils som ETNZ har valgt giver pote. Man taler om foils som er ca. 30% mindre end LRPP, et valg og et sats fra ETNZ som kræver højere fart for at skabe løftet, men til gengæld også noget mindre modstand i vandet, og dermed højere fart.

Det hele skulle vise sig at blive stik modsat i dagens anden sejlads - heldigvis.

Vinden havde øget en smule, og efter begge både havde skiftet til en mindre fok gik LRPP højt ind i start-gaten som første båd. ETNZ blev højt da LRPP lidt senere gik dybt, og første split i en startprocedure var en realitet - en manøvre som skulle vise sig blive meget afgørende i anden sejlads. 

Begge både kom nemlig sent til linjen, men med LRPP i bedste position som læ båd. ETNZ vendte til bagbord i skudøjeblikket dog med distance op til linjen, og med Spithill og LRPP på toppen – ja så var den første føring til italienerne en realitet. Da Peter Burling og ETNZ samtidig vendte over i en skraller og lidt dårlig luft, så var LRPP i føring med 50+ meter efter få sekunder, en føring som skulle vise sig de aldrig slap.

For herefter blev der virkelig sejlet ægte Match Race. Spithill og LRPP vendte konsekvent på toppen af de forsvarende mestre, og øgede hele vejen rundt lige indtil næstsidste ben hvor LRPP sejlede sit eget race. Pludselig havde ETNZ halveret italienernes føring, og italienerne måtte tilbage og dække af. Sølle 7 sekunder vandt LRPP dagens anden sejlads med, men nok til at stillingen er 1-1 efter to sejladser.

Man kunne næsten fornemme et lettelses suk i sejlerverden, at denne dag endte 1-1, og ’frygten’ for en kedelig ensformig serie, hvor det skulle blive en 7-0 sejr til ETNZ er forduftet.

The game is on – alt er åbnet.

Der sejles ikke i morgen, men natten til fredag er vi klar igen, og herfra sejles der hver dag til første team har syv sejre, stay tuned...







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen