Aggressiv Sir Ben Ainslie blev straffet - men vandt

Det var dagen og sejladserne vi havde gået og ventet på i en lille uges tid – fortsættelse af Prada Cup finalen mellem italienske Luna Rossa Prada Pirelli (LRPP) og britiske Ineos Team UK (ITUK). Med en 4-0 føring til LRPP i serien 'først til syv sejre' - lå presset ubetinget på ITUK.

Lørdagens første start kom af sted til tiden i tæt på optimale forhold, en vind på 8-10 knob høj sol og 24 grader – what’s not to like?

Sir Ben Ainslie og ITUK kom da også noget mere aggressivt ind i startproceduren, og virkede opsat på at jage LRPP, igen med fuld fokus på at blive oppe på bådens foils. Begge både havde luret den luv fordel, og forsøgte at komme af sted ved luv mærke. Begge både var dog lidt tidlige på færde. Med ITUK til luv forsøgte LRPP at luffe dem over luv mærke, hvilket medførte at begge både var over linjen da der var 3 sekunder til skuddet skulle lyde.

Af foils
I LRPPs forsøg på at luffe, røg de lige præcis af deres foils - men lykkedes at komme hurtigt tilbage, en hændelse der kunne have været katastrofal, hvis ikke lige det havde været fordi ITUK havde fået en straf i startproceduren. ITUK udførte deres straf, men fik en fordel ud af manøvren - ITUK var for første gang i reel føring få meter efter start, men når man får en fordel ud af at udføre en straf - ja så får man én straf mere, hvilket ITUK oplevede – og en straf i AC sammenhæng, udlignes ved at lade sig falde 50 meter bag sin modstander. 

Frustreret Ainslie
Det var en tydelig frustreret Sir Ben Ainslie som lod sig falde tilbage, men ifølge chief-umpirerne i 'operations-room', ikke nok. ’What do you wan’t us to do’… lød det fra Sir Ben Ainslie, i øret på den iskolde race komité, som sad og vurderede, at ITUK stadig manglede at lade sig falde yderligere 10 meter tilbage! Game Over - første sejlads var dermed afgjort.

Med LRPP i en ’foræret føring’ (men jo efter reglerne, red.) så handlede det kun om hvor meget de ville vinde med. Det blev med 1 minut og 20 sekunder. 5-0 og yderligere pres på den britiske båd.

Anden sejlads
Vi har nævnt det tidligere – startproceduren er bare rigtig vigtig i disse sejladser. Og for første gang lykkedes det ITUK at vinde starten, de kom perfekt af sted, tættest ved læ mærke. LRPP vendte relativt hurtigt væk, mod den højre side som var favorabel i første sejlads, hvorimod ITUK holdt på, så længe det var muligt inde for baneområdet.

First Cross (første gang bådene mødes, red.) var for første gang virkelig tæt og spændende, og den faldt ud til ITUKs fordel, faktisk ikke noget vi har oplevet tidligere i Prada Cup finalen. Pludselig var vi vidne til ægte Match Race.

Som vi har oplevet det tidligere, første gang den førende båd er fri, øges der banen rundt. Med 8 sekunder ved første topmærke, ja der kunne ITUK notere sig en 21 sekunders føring ved bundmærket.

Som forvandlet
De fleste som har deltaget i en kapsejlads, og prøvet at føre – ved hvor meget nemmere det er at kunne træffe sine egne og frie beslutninger, og man oplever tit ’de rige bliver rigere’.  Det team som bliver tvunget til at vende, eller tage det modsatte mærke, kommer bare længere og længere bagud. Fuldstændig som vi har set det i de første fem sejladser, her i sjette blot med ITUK i føring.

Inden sidste mærke havde LRPP dog lukket hullet til ITUK. Fra at være bagud med over 30 sekunder ved fjerde mærke lød den britiske føring pludselig kun på 9 sekunder. Men, Sir Ben Ainslie og ITUK var kolde, holdt deres egen taktik, og sluttede med at vinde sejladsen med 14 sekunder.

ITUK reducerede dermed til stillingen 5-1, en tiltrængt sejr til et presse britisk team.

Søndag morgen, kl. 04:00 sejles der igen to sejladser, vi er på plads – her kan Prada Cup finalen blive afgjort, men den sårede løve er den farligste i flokken, så husk også ’it ain’t over until the fat lady sings’, stay tuned…







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen