På fredag starter det! Altså, selveste America’s Cup. Eller mere præcist, Prada Cup, hvor de tre udfordrere skal slås om retten til at møde det hold, der pt har pokalen i skabet: Emirates Team New Zealand.
Første glimt
Kort inden jul fik vi et glimt af hvad holdene hver især har at byde på, da de for første gang mødte hinanden i America’s Cup World Series. Det kan du læse mere om her, men den ultrakorte version er, at hjemmeholdet er langt foran, englænderne med Ben Ainslie i spidsen er langt bagud, og italienerne og amerikanerne er begge ret godt kørende.
Hvor meget kan der ske?
Det store spørgsmål, nu hvor der kun er få dage igen til det bliver alvor, er selvfølgelig hvor meget nyt holdene har været i stand til at udvikle, i de uger der er gået siden ACWS. Hvor meget ny fart, ny manøvreevne, ny flyveevne i lette vindforhold, ny evne til omstilling osv., er det egentlig muligt at finde, på så kort tid?
Allerede forældet
Det ved Philippe Presti en hel del om. Han er coach hos Luna Rossa Prada Pirelli Team, og har været involveret professionelt i America’s Cup igennem tyve år. Især har han haft et tæt partnerskab med Jimmy Spithill, som er den ene af to rorsmænd på det italienske hold. Til sejlsportsmediet Tip & Shaft siger Presti: ”Alle de lektioner vi lærte under ACWS inden jul er forældede nu. AC-75-bådene er ekstremt komplicerede, specielt når det handler om balance, og selv små korrektioner og udsving har meget store konsekvenser. Englænderne, for eksempel, havde store problemer, fordi deres kontrolsystem der styrer deres foils ikke fungerede ordentligt. Derfor ved vi reelt ikke hvad de egentlig har at byde på.”
Toppe på det rigtige tidspunkt
”For vores eget team kan jeg sige, at vi slet ikke har vist vores nyeste foil frem endnu. Og vi har tre nye storsejl på vej, og flere andre ting som vil ændre vores performance betydeligt. Det som tæller, er hvordan du er i stand til at udvikle fra nu af og frem til finalen. Du er nødt til at finde din maksimale performance, og toppe på det helt rigtige tidspunkt. Sådan har det altid været i America’s Cup, men det er endnu mere udtalt nu, hvor vi har de her meget komplicerede både, som dybest set er ret nye for os alle sammen. Det er hellere ingen overraskelse for mig at Team New Zealand er foran lige nu. De opfandt båden, og har haft mere tid end os andre.”
Evnen til omstilling vigtigst
Adspurgt om hvad der er det vigtigste for at vinde i AC-75-klassen, siger Presti at det er evnen til at omstille sig hurtigt. At skifte fra et modus til et andet. ”I VMG-sejlads på kryds”, siger han, ”kan man altid vælge at sejle lavt og hurtigt, eller højt og noget langsommere. At skifte mellem de to yderpunkter er altid vigtigt i kapsejlads, men jo hurtigere bådene sejler, jo mere væsentligt bliver det. Dels kan man bedre kontrollere sin modstander, dels kan man finde mere tryk og de rigtige vindskift på banen. Ellers bliver starten meget væsentlig, eftersom man starter mod vinden. Vinder man starten, er der gode chancer for at kontrollere modstanderen frem til første krydsmærke. At undgå skader på båden bliver afgørende, og ikke mindst svært i de her både. Men vigtigst af alt tror jeg er evnen til at lære undervejs, og blive ved med at udvikle sig hele vejen igennem – også under selve Prada Cup, og senere finalesejladserne.”
Philippe Presti
Prada Cup starter fredag 15.01. Se programmet her
Ved mandagens træning så vi et godt eksempel på, hvor svært det er at holde balancen i disse både. Selveste Emirates Team New Zealand 'væltede' - se video: