America’s Cup: Spionerne er i arbejde

Related Articles: «Der har aldrig før eksisteret en båd som AC-75»

Så er der gang i den næst sjoveste del af America’s Cup-cyklussen (næst efter selve finalesejladserne)! Spionfotos af nye både under sejl er begyndt at dukke op, nærmest inden champagnen fra søsætningen er dryppet af. Teorier og rygter florerer, om hvordan de forskellige teams har tænkt sig at skabe det altafgørende, lille fartoverskud som er forskellen mellem succes og fiasko. The show is on!

Amerikanerne først i luften
To både er ind til videre i vandet, med to mere på vej. Emirates Team New Zealand (ETNZ) og American Magic (AM) har begge hejst sejl nu, og som du kan se i artiklen her, er de første grynede spionbilleder tikket ind. Det lader til at American Magic allerede flyver under sejl, og dermed blev amerikanerne de første nogensinde, til at løfte en AC-75 op af vandet uden assistance. Begge team har nemlig udført tests, hvor foiling-egenskaberne blev afprøvet under slæb.

Ingen bom?
Riggen på de nye AC-75 er en såkaldt blød vinge. Storsejlet er dobbelt, og vingeformet ved hjælp af sejlpinde (enten oppustelige eller i kulfiber). Fokken er mere eller mindre normal. Masten er en vingemast, og begge de to søsatte både har rig med en enkelt saling i diamant. Når det kommer til bommen, så bliver det ganske interessant at se, hvad det ender med. Vores australske kolleger i Sail-World lufter den teori, at ETNZ har en løsning, hvor bommen er erstattet af en skrå strut, og sejlpinde. Dermed kan dele af storsejlet lukke luftspalten mellem dæk og sejl, nogenlunde som vi har set det i nogle windsurfersejl, og ikke mindst i A-class, hvor skipper Glenn Ashby tilfældigvis er verdensmester.

yysw264976

Her ser man det dobbelte storsejl. Selv om sejlet er helt i top, når bunden af sejlet helt ned i båden. Foto: Richard Gladwell/Sail-World.com

Luft under skroget?
Som forudset, er skrogene på de to både ret forskellige. ETNZ’ skrog har hard chines og store, hule partier, mens AM’s båd er mere rund i formene. Kommentarer online foreslår at kiwiernes båd er designet til at fange luft under skroget, og dermed bidrage til at løfte det ud af vandet tidligere end det ellers ville være sket. Noget som igen kan give ETNZ det afgørende teknologiske forspring, de også havde i Bermuda, og som var stærkt medvirkende til at de vandt cuppen.

Eksperiment-båd
Men det er tidligt endnu – de både vi ser nu, er holdenes første forsøg på en AC-75. Der er et skud mere i bøssen. Hvert hold må nemlig bygge to både, og designet af den sidste vil selvfølgelig være baseret på erfaringer med den første. Det vi ser nu, er med andre ord eksperimenter.

69767088 2184997688278750 723341083274117120 o

American Magic fanget af "spionfotograf"







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen