De siger 75 fods foilende kølbåde

Selvom det meget handler om datoer og en del hvis’er, så kom der alligevel en række spændende nyheder frem. Mest interessant var det, at mens TNZs COO Kevin Shoebridge svarede tøvende i starten af pressemødet på spørgsmålet om hvor vidt den nye AC75er vil blive foilende, så havde topchef Grant Dalton til slut talt sig varm. For han sagde, at TNZ over en årrække vil overføre deres viden og knowhow om foiling i flerskrogsbåde til foiling i kølbåde. Mere om det til slut.

På et hasteindkaldt pressemøde med start torsdag aften kl. 23 dansk tid kom der følgende frem om den nye båd, og den nye udgave af America’s Cup som bliver den 36. i rækken:

Den 36. America’s Cup finder sted i marts 2021. Det bliver med stor sandsynlighed i Auckland, ellers bliver det i Italien.

Der bliver sejlet i 75 fod lange kølbåde, der vil kræve en besætning på 10-12 mand. Bådene vil (måske) foile, og de vil være egnede til matchrace. Koncepttegningerne vil offentliggjort den 30. november, mens den endelige AC75 måleregel bliver offentliggjort den 31. marts 2018. Hvert syndikat må bygge to både. Den første må søsættes 31. marts 2019, den anden 15. februar 2020.

Banen designes så en sejlads vil vare 40 minutter. Prestarten bliver længere end under den 35. Cup og det bliver en krydsstart.

Der vil være en form for nationalitetsregel, hvor 20% af sejlerne skal være statsborgere fra det pågældende land. Dog er der plads på holdet for ikke statsborgere, hvis den pågældende person har haft bopæl i det pågældende land i 380 dage i perioden fra den 1. september 2018 og den 1 september 2020.

Der bliver krav om nationalt design og fremstilling af dele af bådene. Andre dele af designet og fremstillingen af både, dele og komponenter til bådene bliver one design – altså fremstillet et og samme sted til alle de deltagende teams.

Der bliver yderligere begrænsende regler for brugen af materialer, sejl og konstruktionsteknikker.
31. marts 2019 bliver det offentliggjort om, og i givet fald hvor de to første regatter i de nye både i America’s Cup World Series-regi skal sejles. Sejladserne bliver i givet fald sejlet i andet halvår 2019.

30. november 2019 bliver de efterfølgende tre America’s Cup World Series venues offentliggjort.

Det ligger allerede nu fast, at der fra den 10. til den 20. december 2020 vil blive sejlet America’s Cup Christmas Race. Det er Defenders sidste chance for at møde Challengers.

Der er mødepligt til alle nævnte sejladser. Overholdes den ikke bortfalder retten til at deltage i Challenger Selection Series - det tidligere Louis Vuitton Cup, som med stor sandsynlighed kommer til at hedde Prada Cup. Denne sejles i januar/februar 2021. Vinderen bliver den officielle Challenger til den 36. America’s Cup, som i protokollen kaldes The Match.

The Match bliver sejlet i marts 2021.

Venues, datoer, raceområder og baneformater offentliggøres den 30. august 2018.

Reelle hensigter?

Det var en masse fakta og masser af hensigter. Spørgsmålet er naturligvis om der er tale om reelle hensigter. Og det umiddelbare svar må være; ja ... tilsyneladende.

For AC-Defender Grant Dalton og AC-Challenger of Record Patrizio Bertelli og deres teams har arbejdet hurtigt og hårdt, og de er nået langt med protokollen. De understreger, at de har tænkt sig at holde en høj kadence i beslutningerne for at sikre, at de øvrige udfordrer har så meget overblik som muligt.

Dette skal ses i modsætning til forholdene under den 35. America’s Cup, hvor der løbende blev fortaget ændringer i protokollen og sågar i AC50 målereglen helt frem til og med Louis Vuitton Cup.

Byer som Chicago, San Francisco, Kona (Hawaii) var længe i spil som kommende venue før det sluttelig blev Bermuda, der lagde det højeste bud. Listen med benspænd fra den tidligere Defender Oracle Team USA er for lang og omfattende at tage fat på her.

Den nye Cup-ledelse har udstukket en kurs, der ligger mere i tråd med det originale Deed of Gift dokument fra 1852. Om det er godt eller skidt for udviklingen af sejlsporten er endnu uvist. Skeptikere af skiftet til kølbåde bør måske kigge en ekstra gang på den 265 kg tunge Quant23. Den lille kølbåd foiler med gennaker 7-8 knobs vind. Så mon ikke, at Grant Dalton mener det, når sagde, at de erfaringer TNZs design team ligger inde med når det kommer til kan overføres på kølbådens verden.

Læs den foreløbige protokol her

Læs mere om Quant23 her







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen