Lær mere om Oracle Team USA's America's Cup katamarans kulfiberstruktur og skrogdesign. Mange tænker ikke på, at der ligger mange timer bag ved hver enkelt lille detalje i bådene i America's Cup. America's Cup katamaranerne bygges ud fra at kunne skabe en så hurtig, men også sikker båd som muligt. Designet kan omtales med tre ord: Stærk, effektiv og optimeret.
Få styr på disse 3 både
Der vil grundlæggende være tre typer både, der anvendes i den 35. udgave af America's Cup, der i øvrigt bliver sejlet på Bermuda. AC45F (F'et står for foiling) er en one-design katamaran med vingesejl, der bruges i Louis Vuitton America's Cup World Series. Sammenlignet med en America's Cup Class båd, er AC45F en forholdsvis enkel båd. Som one-design betyder det, at alle bådene naturligvis er identiske.
I 2017 udgaven af America's Cup skal hvert hold designe og bygge sin egen America's Cup Class (ACC) båd. Disse både er defineret til at være 15-meter lange og skal opfylde en lang række krav og designregler. Dog har designerne og ingeniørerne mulighed for at udfolde deres kreativitet i bådenes design. Alt kapsejlads i 2017 udgaven - fra Louis Vuitton America's Cup Qualifiers til America's Cup Match vil foregå som matchrace i America's Cup Class bådene.
AC45S (eller AC45T som nogle hold kalder dem) er en bro mellem AC45F og ACC bådene. Holdene bruger disse både til at afprøve idéer, validere antagelser og træningssejlads. En af fordelene er, at bådene på mange måder ligner America's Cup Class bådene. C45S vil aldrig skulle bruges til officielle America's Cup kapsejladser. Nogle hold har blot én af disse både, mens andre har bygget flere for at teste og klæde sejlerne bedst muligt på. Skroget for AC45S bådene skal være identiske med AC45F skroglængden (45ft), men ellers vil disse både, som før omtalt, aldrig skulle bruges til kapsejlads, så holdene har en masse fleksibilitet i de systemer, de kan bruge om bord.
Det er ingen hemmelighed, at bådene flyver afsted henover vandet på foils - i hvert fald det meste af tid. Hvordan og hvad har designerne tænkt på med hensyn til skrogdesign? Kurt Jordan, der er struktuel designer for Oracle Team USA, forklarer i nedenstående video.
Katamaranerne er naturligvis lette, og der er tænkt på materialerne - men det må heller ikke blive for let eller skrabet, for bådene skulle gerne kunne holde til alle sejladserne i America's Cup 2017.