Japan skal i 2020 afholde de Olympiske Lege i Tokyo, og de er i gang med at opbygge et stærkt olympisk hold, som kan gøre det godt på hjemmebane. Samtidig vil der fra 2017 forventeligt også være et ISAF Sailing World Cup stævne i Japan.
Men det er ikke det eneste som kommer til at ske i japansk sejlsport de kommende år.
Den sidste nye Americas Cup udfordring kommer ikke som den helt store overraskelse, idet rygtebørsen har surret et stykke tid. Så selvom Luna Rossa lidt uventet trak sig i vrede, kommer der alligevel på dette sene tidspunkt nye hold til. Det kunne tyde på, at valget af den mindre AC48 har haft en positiv effekt, og fået nye lande og udfordrere til at kunne se det realistiske i at være med i Americas Cup 2017, efter at omkostningerne yderligere reduceres med de markant mindre AC48 katamaraner.
Med i World Series 2015
Det nye japanske hold bliver sponseret af Softbank Corporation, og kommer allerede til at være med i Americas Cup World Series 2015, og som udfordrer i Americas Cup 2017 i Bermuda.
Selvom tilmeldingsfristen udløb den 8. August 2014, så har der være mulighed for, at Americas Cup Event Authority kunne acceptere senere tilmeldinger.
Kampagnen blev konfirmeret i dag af Kazuhiko Sofuko – også kaldet “Fuku” – som er en veteran med fire tidligere kampagner bag sig, og han er blevet udpeget som holdets Geneal Manager.
Fuku har været involveret i adskillige internationale kampagner som ’bowman’, og højdepunktet i hans karriere har indtil nu været, at han var været tilknyttet BMW Oracle Americas Cup kampagnen. Han har tillige deltaget i World Match Racing Tour sammen med Peter Gilmour, samt i Audi Med Cup med Audi/Q8 TP52 Team. I 2012 sejlede han med ’Container’ i TP52 serien. Og han sejlede sidste gang i en japansk Americas Cup hold tilbage i 1999/2000, hvor han var bowman på Nippon Challenge i Louis Vuitton Challenger Series.
Fuku glæder sig meget over, at japanske sejlere igen kan være med i Americas Cup, og de vil bruge World Series til at rekruttere, opbygge og træne holdet frem mod den senere udvælgelse af dét hold, som skal til Bermuda i 2017.
‘Softbank Team Japan’ sejler under Kansai Yacht Club’s stander, en klub som er blandt de mest velanskrevne i Japan. Klubbens præsident, Ko Watanabe siger, at det er en stor udfordring ikke alene for klubben, men for hele Japan, og han håber på støtte fra hele befolkningen og er stolt over at klubben kan sikre landet deltagelse i Americas Cup.
Oracle holdet støtter Japanerne
Oracle Team USA stiller med basis support for projektet, hvilket er med til at sikre, at de overhovedet kan deltage i World Series i 2015.
Oracle’s kommercielle direktør Harvey Schiller forventer, at den japanske udfordring vil skabe en stigende interesse i Asien for Americas Cup, og det er vigtigt for Cup'en, at den spreder sig til flere kontinenter i fremtiden, ikke mindst for at sikre den TV-dækning som vil få større betydning for Cup'ens kommercielle udvikling.
Der cirkulerer også rygter om andre mulige hold, men det er meget sent i relation til Americas Cup 2017. Men hvis man justerer lidt på reglerne, ja så er det jo ikke første gang det sker.
Et af de mere vedholdende rygter er, at den tidligere schweiziske Americas Cup vinder ’Alinghi’ ikke er afvisende for en Cup deltagelse. De har gennem en årrække domineret Extreme Sailing Series, er nu med i GC32 Touren som er foilende katamaraner, ligesom de har andre større sejlsportsprojekter.
Andre mere løse rygter peger på mulige hold fra Kina, Muscat/Oman, Abu Dhabi, Rusland m.fl. Det vil med stor sandsynlighed først være den følgende Americas Cup, men igen er det de mindre financielt krævende AC48'ere, som tilsyneladende skaber forøget interesse rundt omkring i verden.
Det er ikke længere et næsten uopnåeligt mål med en Americas Cup satsning, en legeplads for milliardærer og nogle få lande. Måske lykkes det at gøre Americas Cup til en sejlsportens "Formel 1" som via World Series kan komme rundt på alle kontinenter i fremtiden, som en stærk promovering af sejlsporten. Og man må ikke glemme, at lykkes dét, så er der skabt en endnu stærkere karrierevej for de største olympiske sejlsportstalenter.