Man finder knap en America's Cup sejler med en større erfaring og viden end franskmanden Loick Peyron. Fra hans store flerskrogs rekordbåde som har sejlet jorden rundt, til hans forskellige singlehandsejladser i både flerskrogs og enkeltskrogsbåde til hans engagement med Americas Cup både. Peyron er en sejler, som har prøvet det hele.
Loick Peyron er i gang med sin anden kampagne for Artemis Racing, og han står normalt anført som ’designer’, men den franske sejlsportslegende er meget mere end det. Han sikrer den vigtige relation mellem sejleren, sejlsport og design verdenen.
Han siger ikke direkte noget om bådenes størrelse, men det skinner igennem, at han klart tror på konceptet med de mindre både, i forhold til AC62’eren der blev fravalgt, og som resulterede i at Luna Rossa trak sig som Americas Cup udfordrer.
Loick Peyron forklarer:
”Jeg er involveret på mange områder, fordi det er den måde jeg gør tingene på. Jeg har ikke lyst til at være specialiseret. Det er det som sker, når man har sejlet så meget singlehand som jeg. Man er nødt til at vide noget – og sommetider en masse – om alting.”
Peyron har rigtig mange års erfaring med flerskrogsbåde, fra jorden rundt både, til de gamle ORMA både, og til den katamaran som Alinghi designede og konstruerede til Americas Cup i 2010. Alinghi 5 er nok en af de mest fantastiske både, som er bygget gennem tiden, men den blev overgået af den amerikanske trimaran, som havde vingesejl og vandt Americas Cup for Oracle Racing.
Loick Peyron er i gang med den anden Americas Cup kampagne for Artemis. Foto Sander van der Borch/Artemis
”Når man ser tilbage, så kan det være svært at forstå, at det er fem år siden. Vi har lært virkelig meget siden. Hver gang Americas Cup bliver interesseret i noget, så betyder det et stort fremskridt i sejlsporten, idet en masse kloge mennesker fokuserer på det område og skubber udviklingen fremad. For 100 år siden tænkte man på spil og aluminiums master. I dag er det foiling.”
”Det morsomme ved foiling er, at farten ikke er relateret til størrelse. I et klassisk scenarie så er fart relateret til bådens vandlinje længde. Men når det gælder foiling, så er det anderledes. Farten afgøres af kraft og oprettende moment. Derfor kan en mindre foilende båd være lige så hurtig som en større. Det er derfor, at de både vi har i dag, er meget hurtigere end de monstre, som vi byggede i 2010. Men det startede alt sammen dengang.”
”Det overordnede mål med den nye Americas Cup klasseregel, er at presse omkostningsniveauet ned, og derfor er der one-design elementer i den nye Americas Cup klasse. Men et område som er frit, er kontrolsystemer og foils, og her er der gode muligheder for at raffinere og optimere. De vigtigste elementer her er de aero- og hydrodynamiske kræfter. Så foils’ene er meget vigtigere. Det er de små detaljer i formen og overfladen, som vi skal finde løsninger på. Hvis man rammer rigtigt her, så gør det en stor forskel.”
Peyron siger også, at Artemis Racing’s designere allerede er i gang med at fordybe sig i den nye klasseregel, og analysere hvad den bedste tilgang kan være. Det er dét han elsker.
”I Americas Cup findes der så meget talent på mange områder, at det altid vil svirre med nye ideer. Det er en fantastisk stemning og oplevelse. Alle tænker hele tiden på, hvordan man kan få tingene til at fungere bedre.”
”Men det er en kamp hver eneste dag. Forhåbentlig er ingen helt enige. Derfor er man nødt til at forsvare sine egne ideer og teste mulighederne, og en gang imellem lære at acceptere en ny tilgang til tingene. Med denne proces, så vil de bedste ideer vinde, og bådene sejler lidt hurtigere.”
De fantastiske flyvende sejlmaskiner udvikles fortsat hurtigere og hurtigere – og det bliver spændende at se, om de kommende AC48 bliver lige så hurtige som de gigantiske AC72’ere, der kæmpede på San Francisco bugten. Det tror Loick Peyron og mange andre.