Skal Americas Cup sejles i endnu mindre båd ?

Efter et møde, som formentlig blev afholdt i sidste uge, er der nu tilsyneladende drøftelser om størrelsen af Americas Cup bådene i fremtiden. Sidst sejlede man i AC72, derefter besluttede man at gå ned til AC62 og nu tales der om en AC54 !

Årsagen er omkostningerne for AC kampagnerne, som bekymrer mange af holdene, og også kan true Americas Cup’s succes på Bermuda, hvor der pt. er tilmeldt seks hold.

Der er ingen tvivl om, at Americas Cup organisationen samt arrangørerne på Bermuda meget gerne vil se alle seks både stille op i 2017, og det er givetvis derfor, at man fortsætter drøftelser omkring, hvordan man kan reducere omkostningerne for et hold.

AC organisationen har udsendt en meddelelse som fortæller, at deltagerne og AC arrangørerne  planlægger at gennemføre en serie regelændringer for at reducere holdenes omkostninger dramatisk, primært ved at sejle i en mindre båd.

”Efter at man har kigget på prototyperne af den nye AC 45 sports båd, som flere af holdene har testet intensivt gennem de seneste måneder, så står det klart, at hvis man sejler i mindre både i 2017, så kan man dramatisk reducere omkostningerne, uden at ofre noget af det spektakulære i designet, den tekniske samt atletiske udfordring som er fundamental for Americas Cup”, siger den kommercielle direktør Harvey Schiller.

”Det er vores ansvar at kigge på, hvad der langsigtet vil være det bedste for Americas Cup, ligesom vi skal optimere værdien for holdene og sponsorerne. Hvis vi kan sejle i en mindre båd i 2017 og fremefter, så vil det være et stort skridt i den rigtige retning.”

”De nuværende driftsomkostninger for holdene er alt for høje med en båd som AC62’eren. Vi diskuterede en mulig ændring allerede sidste år på et møde med deltagerne I London, men på det tidspunkt var det kun Oracle Team USA og Emirates Team New Zealand som var positivt overfor at anvende en mindre båd.”


”Men nu har holdene set disse både i aktion og der er et markant flertal blandt holdene, som støtter ideen. Jeg ville gerne kunne sige, at det var noget man er enige om, men sådan er det ikke.”

Farten for de nye bade forventes at blive de same, som man opnåede i sidste Americas Cup med foilende katamaraner og store fremskridt I design og teknisk.

”Dette vil være en stor chance, men også en nødvendig ændring, hvis vi skal skabe en fremtidssikret Americas Cup”, siger Ben Ainslie. ”Disse både vil markant reducere omkostingerne, samtidig med at de stadig giver en stor udfordring til designerne samt sejlerne.”

”For Team France vil dette være en game-changer”, siger skipper Frank Cammas. ”Det vil være muligt for os at have et meget konkurrencedygtigt hold for et budget på omkring det halve. Med mindre både, tror vi at det vil være muligt at vinde Americas Cup med at budget på 15-20 mio. dollar.”

”Disse ændringer vil være med til at sikre, at de nuværende hold bliver mere konkurrencedygtige, men det handler også om at skabe en bæredygtig fremtid for Americas Cup”, siger Iain Percy, team maneger for Artemis Racing. ”Ved at træffe beslutningen nu om at anvende en mindre båd, så vil det være meget lettere for holdene at være med, idet de har adgang til eksisterende bade og teknologi. Så det har krævet at vi alle sammen kigger lidt indenfor perspektivet ”what’s in it for me’.”

Regelændringerne er blevet udarbejdet og holdene vil blive anmodet om at stemme om disse ændringer inden udgangen af marts.



Uden at det officielt bliver nævnt, ser det ud som at det er Challenger of Record, Luna Rossa, som er imod ændringerne. De er det hold, som allerede er længst og har etablere en stor base i Cagliari, hvor de har engageret 80 personer omkring holdet.

Der tales også om, at man skal reducere det antal AC45’ere som holdene kan anvende til Americas Cup World Series, hvilket også vil reducere omkostningerne på mandskabssiden fra 16-20 sejlere til 8-10 sejlere.

Det er en spændende diskussion om Americas Cup’s fremtid, som er i gang. I en lang periode har Americas Cup været igennem en turbulent tid, hvor det være et spørgsmål om de største budgetter og et strategisk spil om designs og ændringer, som kunne sikre forsvareren de bedste muligheder for at vinde. Det ser ud til at kræfter i Americas Cup nu i højere grad fokuserer på, hvordan man kan skabe en mere sikker fremtid for Americas Cup som en professionel, high-tech kapsejladsserie.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen