Oracle Team USA bliver 'flyvende'

Oracle Team USA lægger yderligere pres på konkurrenterne, og indgår en meget værdiful teknologiaftale, som skal sikre det bedste mulige udgangspunkt for udvikling af den kommende AC62'er med vingesejl og foils.

Som officiel ”Innovation Partner” for Oracle Team USA for den 35. Americas Cup, skal AIRBUS stille ingeniører og eksperter til rådighed indenfor områderne aerodynamik, instrumentering og simulering, komposit strukturer, hydraulik og dataanalyse, som skal samarbejde med Oracle Team USA’s design team.

CEO for Airbus, Fabrice Brégier glæder sig over samarbejdet:

”Ved at tage på en ekstrem teknologi og et sport projekt af denne størrelsesorden, så udvider vi vores kompetencer og styrker vores fleksibilitet yderligere.. Der er så mange ligheder mellem en Americas Cup båd og vores fly design, at begge partnere opnår fordele og muligheder for ikke blot at lære og udvikle, men også for at vinde."

Oracle Team USA skipper Jimmy Spithill ser store muligheder for, at holdet kan drage nytte af de kompetencer som er til stede hos Airbus:

”Americas Cup er en kapsejlads. Men design teknologi og teknik er ofte den vindende faktor. De nye Amercas Cup både er lettere og hurtigere end tidligere. De får et komplet vingesejl og flyver på foils. De er på den måde li så meget flyvemaskiner, som de er almindelige både. Så vi har en masse at lære, og Airbus kan tilføre rigtig meget til projektet.”

Jimmy Spithill Fabrice Bregier_OTUSA_530

Jimmy Spithill og Fabrice Bregier, Airbus ser store muligheder i samarbejdet - begge vil lære og udvikle, og vinde. Foto OTUSA

Oracle Team USA vandt deres første Americas Cup i 2010, hvor de sejlede en kæmpe trimaran med en af de største vingesejl som nogensinde er bygget – 223 food / 68 meter i højden.

I 2013 forsvarede de succesfuldt Cup’en i en AC72 med vingesejl, som fløj over vandet på hydrofoils med hastigheder tæt 90 km i timen.

Den næste americas Cup i 2017 bliver sejlet i den nye AC62 klasse – en mindre, lettere og mere sofistikeret foilende katamaran end dens forgænger, som forventes at nå mindst same hastigheder.

”Alt vi gør med disse både er lige til grænsen for det mulige”, konkluderer Spithill. ”Det bliver en stor fordel for os at vores design team for adgang til ressourcerne i AIRBUS.”

”Alle på Airbus er meget begejstrede for denne partnerskab”, slutter Brégier. ”Vores ingeniør teams entusiasme og engagement over at være en del af dette projekt er overvældende. Den største udfordring kan være at få dem tilbage og arbejde med fly igen.”

OUTSA Flying_Guilain Grenier OUTSA_528

Da først Oracle Team USA blev 'flyvende" ved sidste AC, så vandt de resten af sejladserne. Nu gælder det de nye AC62'ere som bliver lettere og formentlig mindst lige så hurtige. Foto Guilian Grenier OTUSA







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen