Halv pris for den nye AC62 ?

AC62’eren er 10 fod kortere end sin forgænger, og forventes at blive mindst lige så hurtig og udfordrende at sejle for besætningen, og vil producere lige så åndeløs action for tilskuerne.

Design karakteristika for den nye AC62 klasse er indlysende, men skrogene fra Emirates Team NZ, cross beams fra Oracle Team USA, og et one-design vingesejl.

”Den nye båd bliver markant lettere og med meget mindre belastning end vi sejlede med sidste gang, hvilket resulterer i en stor omkostningsbesparelse i relation til hvordan bådene bygges,” siger Oracle Team USA skipper Jimmy Spithill.

”Samtidig begynder vi alle sammen, designere, bådebyggere og sejlere, I  væsentlig højere grad at forstå og mestre, hvordan vi får mest ud af foilende, vingemastede kataraner, så jeg tror vi vil komme til at se lignende, hvis ikke højere performance denne gang.”

I sidste Americas Cup nærmede bådenes fart sig 50 knob (96 km i timen) på tidspunkter, hvor skrogene blev løftet ud af vandet på foils, og resulterede i et fantastisk skue for tilskuerne, for ikke at nævne udfordringen for de bedste sejlere i verden.

Læs også på Sail-World: New protocol represents substantial shift in rules

Denne gang var mandatet til designerne at opnå en tilsvarende performance med en lidt mindre båd, og en som ville blive væsentlig billigere at designe, bygge og gennemføre en kampagne i. Hidtidige beregninger fra designerne har indikeret udgifter til AC62’eren på omkring halvdelen af AC72’eren.

Pete MElvin, den tidligere designer for Emirates Team NZ, og hans firma Morrelli & MElvin, blev bestilt af Oreacle Team USA (forsvareren) og Team Australia (the Challenger of Record) til at føre tilsyn med udarbejdelsen af AC62 klassereglerne.

Du kan download AC62 klassereglerne HER

Hør hvad de forskellige teams siger om udfordringen og gense fantastiske billeder fra den 34. Americas Cup i San Fransisco:

"At skrive denne regel har været en meget samarbejde proces, med designere, der er forbundet med flere hold hjælpe. Vi havde også stor hjælp fra Nick Nicholson, Chef måleren fra den sidste Americas Cup,Melvin sagde. "Da vi rundsendt udkastet til forskrift, har potentielle teams også givet konstruktive kommentarer, som vi har været i stand til at tage om bord."

AC62’erne sejles af en 8 mands besætning – tidligere 11 – og det er ikke tilladt for holdene at søsætte og sejle i deres AC62’er før omkring 150 dage inden sejladserne starter i Americas Cup Qualifiers i 2017, hvis der er nok både til at gennemføre denne event.

Det er første gang at der er stillet specifikke krav til besætningens nationaliteter, og reglen er, at mindst 25% skal være fra det land, hvor båden er hjemmehørende, det vil sige henholdsvis den forsvarende klub og udfordrer klubberne.

Mandag blev åbnet for tilmeldingen til den 35. Americas Cup og sidste tilmeldingsfris er den 8. august 2014.

Find alle Bådmagasinets Americas Cup artikler

Sail-World.com bringer også løbende artikler om Americas Cup.

Americas Cup webside

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen