Ben Ainslie er sidst set på Silverstone

Når Ben Ainslie ikke deltager i Extreme 40 serien, så arbejder han på at skaffe midler til en eventuel Americas Cup satsning.

Han går ”stille med dørene”, men det forlyder, at han gør fremskridt. Der slipper ikke meget ud omkring hans fundraising aktiviteter, men indimellem dukker han også op ved engelske sports events, senest i et motorløb, hvor han var ude og køre i en Aston Martin Vantage GT4 på Silverstone banen.

Ifølge en kendt engelsk motorkører, så klarede Ben Ainslie sig ganske godt, og det var opfattelsen, at Ben utvivlsomt besidder de nødvendige evner til at køre motorløb – men det forlyder samtidig, at det har Ben ingen intentioner om.

Det engelske medie Metro spurgte Ben Ainslie om, hvordan det går med at skaffe de omkring 60 mio. pund, som der forventeligt skal anvendes til en engelsk Americas Cup satsning, og her svarede han:

”Jeg har brugt en masse tid op at møde folk i England og USA i bestræbelserne på at samle et team og forberede en båd, samt forsøge at skaffe sponsormidler. Der er mange elementer involveret. Det har været en stejl læringskurve.”

”Americas Cup er en af de sidste sports præstationer, vi Briter endnu ikke har vundet. Det er det definitive mål. Jeg er meget entusiastisk omkring dette, og jeg er overrasket over den store interesse i England, efter at jeg kom hjem. Folk som aldrig tidligere har kigget på sejlsport i hele deres liv, er blevet interesserede i sejlsport. Derfor skal vi selvfølgelig forsøge.”

Andre oplysninger, som er gengivet i Independent, tilkendegiver, at Ben Ainslie ikke ønsker at stå i spidsen for en engelsk udfordring, hvis der ikke er chancer for at vinde. Det gælder både de tekniske muligheder samt naturligvis også kravet om, at der er tilstrækkeligt med økonomi til en seriøs satsning.

Af mulige baser for den engelske udfordring nævnes oftest ”the Solent”, og som arrangør af et engelsk stævne i AC45 serien er Plymouth under overvejelse. Efter at de i 2011 afholdt en succesfuld event.

Englænderne vil ikke få nogen problemer med et eventuelt 25% nationalitetskrav, idet der er mange engelske topsejlere at vælge mellem, blandt også OL-sejlerne, hvor England senest vandt fem medaljer ved ISAF World Cup’en i Palma. Endvidere er der også masse af engelsk ekspertise omkring det tekniske samt produktion af båd og udstyr.

Men selvom alt andet er på plads, så er tid endnu mere vigtig end penge. Og ligesom alle andre potentielle Americas Cup teams, så venter Ben Ainslie tålmodigt om nyt vedr. den kommende Americas Cup protokol, i særdeleshed nyt om design og formater, men også hvor sejladserne skal foregå.

Så offentligheden er kun blevet lidt klogere omkring, hvordan fundraisingen går. Omvendt er det jo også klogt at holde ”kortene tæt til kroppen”, indtil det er tid til at ”trykke på knappen”. En af de mere markante fordele for England kan blandt andet også være, at North Sails moderfirmaet i USA er solgt til en engelsk rigmand, som også selv er passioneret sejler.

Læs mere om Americas Cup

Ben  Ainslie drives a Vantage GT4 FB







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen