Mindre, hurtigere, sikrere

Designeren Gino Morrelli fra design firmaet Morrelli & Melvin har været med i processen omkring ideerne til den nye AC62, som forventes anvendt ved næste Americas Cup i 2017.

Kimball Livingston fra Blue Planet har talt med Gino Morrelli, og han forventer at den nye generation af katamaraner vil ligne 2013 generationen, men de er en ny ”race”. Det er Morrelli’s opfattelse, at bådene vil revolutionere taktikken på kryds, idet de vil foile gennem vendingerne uden at tabe fart.

Gino Morrelli taler om at katamaranerne bliver mindre, hurtigere og sikrere. Hans firma Morelli & Melvin skrevet oplæg til designreglen for det, som i fremtiden forventeligt bliver kaldt AC62. Den er 10 fod mindre end AC72’eren i 2013, og andre dimensioner er naturligt også blevet reduceret. Det forventes at båden bliver billigere at designe og billigere at bygge, selv med nyere teknologier.

Men han siger samtidig: “Vi kan sænke omkostningerne for at være med, men vi kan ikke gøre det billigere at vinde.”

Det er Morrelli’s opfattelse, at et Americas Cup hold altid vil anvende alle de midler, de kan få til rådighed.

Morrelli og Melvin afsluttede deres arbejde for cirka fire uger siden, dvs. et udkast til en design regel for en AC62, men projektet er nu videregivet til Oracle og Russel Coutts, som nu skal blive enige om den endelige regel og protocol sammen med Challenger of Record og Ian Murray fra Hamilton Island Yacht Club i Australien.

Der kan fortsat ske meget, men på et eller andet tidspunkt er de nødt til at offentliggøre en design regel, så alle holdene kan komme i gang med at arbejde på de nye både, selvom ikke stedet for afholdelse af Cup’en er besluttet.

Men hvordan kan man designe en båd, hvis man ikke kender det  sted, hvor Cup’en skal sejles ? Eller hvis Cup’en skal sejles på flere lokaliteter, som Larry Ellison på et tidspunkt nævnte ? Det er jo nogle gode spørgsmål.

Morrelli fortæller herom, at man kan ende med et vinge design, som kan drejes over til en negativ angrebsvinkel. Det vil ske i toppen af vingen, så i stedet for at tvinge båden ind i en vending, så bliver båden trukket ind i vendingen. Teoretisk set, hvis man falder af efter mærket med en fart på 30 knob, kan man trimme vingen, så man opnår et positivt oprettende moment, hvilket gør manøvrerne sikrere. Ulempen er, at man øger ”drag’et” som bremser båden, men man kan lære at optimere denne manøvre. Morrelli siger, at man på den måde vil kunne bygge en stor rig, der kan anvendes optimalt i San Diego, og ”overleve” i San Fransisco.

Læs hele interviewet på Blue Planet Times







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen